تعاريف بازاريابي اینترنتی

براي بازاريابي اینترنتی تعاريف مختلفي را مي‌توان ارائه داد. اكثر اين موارد از نظر محتوايي با يكديگر همپوشاني دارند. برخي از اين تعاريف عبارتند از:

  • در یک تعریف کلی واژه بازاریابی اینترنتی به استفاده از اینترنت جهت انجام تبلیغات، فروش کالا و خدمات اطلاق می­گردد. در تعریفی خاص­تر بازاریابی اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که مدیریت اطلاعات، روابط عمومی، خدمات مشتریان و بخش فروش را در بر دارد (باجاج و دبجانی، 1389).
  • بازاریابی اینترنتی در اصل هنر استفاده از روش­های مختلف تبلیغاتی در وب و تکنیک­های ترویج و اطلاع رسانی در اینترنت برای مدیریت جریان فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت است. سه ابزار اصلی برای مدیریت بر بازارهای اینترنتی عبارتند از: رتبه­بندی موتورهای جستجو، تبلیغات و آگهی­های اینترنتی و گسترش ارتباطات (صالحی، 1387).
  • در ساده­ترین تعریف از بازاریابی اینترنتی می­توان گفت بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی سنتی است که به صورت آنلاین انجام می­شود. این تعریف در عین سادگی مفهومی بسیار پیچیده دارد. در بازاریابی اینترنتی اساس کار تغییری پیدا نکرده است اما بعضی از مفاهیم و ابزارهای خاص تغییر پیدا کرده­اند.

 

2-1-3-3- مزاياي بازاريابي اینترنتی

مزاياي زيادي را مي‌توان براي بازاريابي اینترنتی برشمرد. بديهي است كه بيشتر اين مزايا به ذات استفاده از اینترنت برمي‌گردند و مي‌توان آنها را با هم يكي دانست. برخي از اين مزايا عبارتند از: (بختايي، 1386)

  • ايجاد فرصت­هاي تجاري جديد براي صنايع و بنگاه­هاي بازرگاني
  • امکان کنترل و مانیتورینگ مداوم نتایج و بهینه سازی­های مستمر
  • جلوگيري از اتلاف وقت و کاهش ترددهاي بي‌مورد
  • کمک به محيط زيست و مصرف بهينه منابع انرژي
  • کاهش هزينه‌هاي تبليغات و سربار و ايجاد رقابت در سطح بين المللي
  • دسترسي سريع به اطلاعات
  • حضور نداشتن واسطه و در نتيجه کاهش قيمت­ها
  • ورود به بازارهاي فرامنطقه‌اي در جهت بازاريابي جهاني
  • گسترش دامنه کسب و کار و به تبع آن افزايش فروش و درآمد
  • پشتيباني بهتر، سريع­تر و مؤثرتر
  • افزايش توان بازاريابي با در نظر گرفتن علايق مشتريان
  • بازاريابي فرد به فرد
  • استفاده از توان تبليغاتي چند رسانه‌اي
  • افزايش توان ارتباطي با استفاده از وب سايت
  • امکان توسعه فعاليت­ها به مناطق کمتر توسعه يافته و دسترسي آسان به منابع مناطق توسعه يافته

افزايش ميزان آگاهي و افزايش حق انتخاب مشتريان كه به مشتريان امكان مي‌دهد كه در كم­ترين زمان، بهترين و مناسب‌ترين انتخاب در خريد خود را داشته باشند