فروش بهنگام محصولات، پایان نامه درباره کسب و کار الکترونیکی

فروش بهنگام محصولات

يکي از بهترين راه­ها براي ايجاد کسب و کار از طريق اينترنت فروش بهنگام محصولات است. حتي اگر هدف اصلي از راه­اندازي سايت، پشتيباني فعاليت­هاي شركت باشد مي­توان از آن به عنوان ابزاري براي انجام تجارت الکترونيك استفاده كرد. با گذشت زمان، نگراني افراد در مورد امنيت خريد بهنگام نسبت به گذشته كمتر شده است. بنابراين فروش الكترونيكي روز به روز گستردگي بيشتري پيدا مي­كند. در حال حاضر، مشتريان علاوه بر خواندن صفحات يك وب سايت، انتظارات بيشتري از آن دارند. سه محصولي كه بهترين فروش را دارند عبارتند از CD و محصولات رايانه­اي و كتاب (هیگ، 1382). فروش كتاب و قطعات مختلف موسيقي به علت مزاياي اينترنت در فهرست كردن تعداد زياد آنها، بسيار مناسب است. وب سايت­ها اين مكان را براي خريداران فراهم مي­آورند كه بسيار راحت­تر از دنياي واقعي به جستجو در مورد كتابي با موضوع موردنظر بپردازند. بعلاوه، به علت قيمت پايين و تحویل مستقیم کتاب و CD سفارش و خريد آن براي يك خريدار الكترونيكي از ريسك چنداني برخوردار نيست. وجه اشتر اك سه محصول ياد شده آن است كه از اولويت و اهميت بالايي براي خريد برخوردار نيستند. اما محصولاتي مانند لباس، لوازم خانگي و غذا كه خريدار از قبل از خريد، علاقمند به لمس كردن و آزمايش آنهاست، همانند كتاب و CD فروش بهنگام ندارند (Kotler, 2003).

عوامل موفقيت در فروش اينترنتي

خريد و فروش اينترنتي وقتي موفق مي­شود كه فروشندگان كالا و خدمات بتوانند نسبت به روش سنتي، منافع اقتصادي بيشتري را براي مشتريان ايجاد كنند. صرف نمايش محصولات در يك سايت زيبا با عكس­هاي متنوع و حتي جذاب در فروش اينترنتي، كافي نمي­باشد. اين كار با توجه به شناسايي نيازهاي مشتريان و بازارسنجي و بازاريابي علمي ميسر مي­شود كه در اينترنت شامل موارد زير مي­گردد:

  1. استفاده بهينه از موتورهاي جستجوگر در اينترنت
  2. اطلاعات كافي و مناسب محصولات
  3. پيشنهادات و طرح­هاي مناسب با نيازهاي مشتريان در هر منطقه از جهان
  4. اطلاعات به روز شده در مورد قيمت­ها
  5. اطلاعات صحيح در رابطه با ميزان موجودي محصولات
  6. فرآيند سفارش بسيار ساده و راحت
  7. فرآيند سريع رسيدگي به سفارشات
  8. برخورداري از سيستم خودکار پيگيري سفارشات
  9. سيستم تحويل دقيق و به موقع
  10. سيستم صحيح صورتحساب و دريافت مبالغ
  11. سيستم كسب اطلاعات و نظرسنجي از مشتريان در مراحل مختلف فروش

از طريق نيازهاي بدست آمده، فروشندگان مي­توانند عوامل موثر و كليدي در موفقيت را تجزيه و تحليل و شناسايي نموده و متناسب با آن استراتژي­هاي مورد نظر را طراحي نمايند. طراحي و اجراي سريع اين استراتژي­هاست كه منجر به پيدا شدن مزيت رقابتي و موفقيت در شركت­ها مي­گردد. بنابراين شركتي كه بتواند سريع­تر و با هزينه كمتر، نيازها را شناسايي كرده و پاسخ­ها را ارائه نمايد مي­تواند بصورت درازمدت در بازار، حضور خود را حفظ نموده و حتي رهبري بازار را بر عهده گيرد (احمدی و ویرجینیاری، 1381).