بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده سازی نظام مدیریت ‌دانش در- قسمت ۲۹

۲-۲-۱۴-۳) پژوهش ریگانز و مک اویلی
این پژوهش توسط ریگانز[۴۵] از دانشگاه کلمبیا[۴۶] و مک اویلی[۴۷] از دانشگاه کارنجی ملون در سال ۲۰۰۲ میلادی انجام شده است. این پژوهش در راستای این پرسش اصلی شکل گرفته است که «چگونه ساختار شبکه های تعاملاتی غیررسمی بر فرایند انتقال دانش در سازمان اثر میگذارد؟» یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که ساختار شبکه‌های تعاملاتی بر میزان نحوه انتقال دانش در سازمان اثر بسزایی می‌گذارند. در این پژوهش، محققین به این نتیجه رسیده‌اند در سازمان‌هایی که ساختار تعاملاتی غیررسمی ضعیفی وجود دارد انتقال دانش (دانش نهفته) کمتری اتفاق می‌افتد. همبستگی و روابط اجتماعی قوی بر سطح رضایت‌مندی افراد اثر گذاشته و انگیزه بیشتری برای انتقال دانش فراهم می‌آورد. ضمن آن‌که به گسترش اعتماد در سازمان دامن می‌زند (Reagans & McEvily, 2003: 240-267).
بخش سوم
نیروی دریایی
۲-۳-۱) مقدمه
همان‌طور که هنوز نمی‌دانیم برای اولین بار چه کسی از برخورد دو قطعه سنگ آتش را کشف کرد یا با در کنار هم قرار دادن چند علامت، خط را به‌وجود آورد، از هویت اولین کسی که با به‌هم پیوستن چند تکه چوب بر پهنه دریا روان‌شد نیز آگاه نیستیم، اما این نکته را خوب می‌دانیم که دریا هم‌چنان که زادگاه انسان و همه موجودات دیگر بوده است، خود قرن‌های متمادی به‌صورت سدی نفوذ ناپذیر بین گروه‌های مختلف انسان‌های نخستین، فاصله افکنده و آنان را از یکدیگر دور نگاه داشته است.
از روزی که حضرت نوح (ع) نخستین کشتی‌ را ساخت و به‌وسیله آن، نژاد بشر را از نابودی نجات داد، تا قرن‌ها بعد که کشتی به‌صورت تنها وسیله برای کشف سرزمین‌های ناشناخته درآمد و پس از آن تا قرون اخیر که از این وسیله برای تصرف سرزمین‌های دوردست و تثبیت قدرت استعماری مغرب زمین استفاده می‌شد و سرانجام تا قرن بیستم و جریان دو جنگ جهانی که نیروی دریایی ضامن پیروزی نیروهای متخاصم بود، این سلاح دریایی هم‌چنان ارزش و اعتبار خود را حفظ کرده است.
در طول تاریخ ایران، قدرت‌های سلطه‌گر برای حفظ منافع ملّی خود در منطقه خلیج فارس همواره برای ملّت ما این ذهنیت را القاء می‌کردند که فاقد فرهنگ دریایی بوده تا جایی که این مفهوم در فرهنگ و ادبیات کهن ایران رسوخ کرده و ایرانی‌ها را از علائق و منافع دریایی خود محروم ساخته بودند و اگر یک دولت مرکزی نیز تلاشی جهت ایجاد توان نظای دریایی می‌نمود در اولین فرصت ممکن آن را به بهانه‌های مختلف منهدم می‌کردند.
۲-۳-۲) نیروی دریایی ایران
فنیقی‌ها از نخستین ملت‌هایی بودند که به دریانوردی و بهره‌برداری از دریاها پرداختند. از ایرانیان عهد باستان نیز در زمینه استفاده از دریا و علوم و فنون دریایی آثار درخشانی در تاریخ، باقی‌مانده است. ایرانیان در زمینه کشتی و کشتی‌سازی و یا علم دریانوردی که شامل علم نجوم، اقیانوس‌شناسی، جغرافیا و …. است، در ساختن تاریخ دریایی و دریانوردی از پیشگامان این علم به‌شمار می‌روند.
جنگ‌های دریایی ایران و یونان در دوره هخامنشیان از بزرگترین نبردهای جاودانه دریایی جهان است. عملیات آبخاکی برای اولین بار در ایران در زمان داریوش انجام شد.
دوران عملیاتی نیروی دریایی در ایران را می‌توان به ۳دوره تقسیم کرد
دوران افشاریه
دوران رژیم پهلوی
دوران انقلاب و جنگ تحمیلی
دوران افشاریه: در عهد افشاریه، هدف بزرگ نادر خارج ساختن کامل قلمرو خلیج فارس ار یوغ بیگانگان بود، و در استراتژی نادر، جزایر، بنادر و سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان جایگاه ویژه‌ای داشت. وی توانست با سازماندهی دریانوردان ایرانی و خرید دو فروند کشتی بزرگ جنگی و مصادره تعدادی کشتی تجاری و گرفتن چند فروند کشت جنگی به‌صورت هدایا از رهبر مسقط و خریداری سه فروند کشتی بزرگ جنگی از کارخانه کشتی‌سازی هندوستان، نیروی دریایی ایران را تشکیل و ظرفیت ناوگان را به شصت فروند کشتی کوچک و بزرگ افزایش دهد. نیروی دریایی ایران در این برهه در سال ۱۷۳۶ میلادی توانست جزیره بحرین در سال ۱۳۷۳ میلادی کشور عمان و مسقط و در سال ۱۷۵۲ میلادی صحراهای جنوبی خلیج فارس را به دامنه متصرفات ایران بیفزاید و هم‌چنین سیادت دریایی ایران را در سرتاسر خلیج فارس و دریای عمان گسترش دهد. ولی بعد از نادر دوران نابسامانی پیش‌آمد و به‌تدریج نیروی دریایی ایران رو به ضعف نهاد و تا زمان کریمخان زند همین روال ادامه داشت. در حالی ممالک غرب در بهره‌گیری از منابع دریایی و داشتن نیروی دریایی کارا پیشرفت‌های چشمگیری انجام داده بودند.
دوران رژیم پهلوی: در دوره رژیم پهلوی و با کودتای سال ۱۲۹۹و روی کارآمدن رضاخان که فکر تآسیس یک حکومت قدرتمند مرکزی را در سرداشت و از آن‌جایی که نهضت‌های ملی و مذهبی (نهضت جنگل در شمال و شیخ خزعل در خوزستان) در سواحل دریای خزر و خلیج فارس تشکیل گردیده بودند، رضاخان مصمم به تآسیس مجدّد نیروی دریایی گردید، از این‌رو در سال ۱۳۰۲ ه. ش ناو مظفر هسته نیروی دریایی شد. وی با گسیل افسران جهت طی دوره دانشکده دریایی به کشورهای غربی و استخدام کارشناسان ایتالیایی و آلمانی و تآسیس آموزشگاه‌های درجه‌داری در داخل و خریداری ناوچه، ناوهای جنگی و لجستیکی موجب گردید که به‌تدریج پرسنل نیروی دریایی مهارت لازم در زمینه‌های عملیاتی و فنی و تعمیراتی را کسب نموده و پس از ایجاد پاسگاه‌های دریایی در بنادر و جزایر مختلف نیروی دریایی برای کسب سیادت دیرینه در خلیج فارس و دریای عمان اقدام نماید.
در شهریور ۱۳۲۰ باردیگر استعمار انگلیس و روس علی‌رغم بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی دوم، به بهانه‌های پناهندگی کشتی‌های تجاری آلمانی و ایتالیایی به ایران، نیروی دریایی ایران در خلیج فارس و دریای خزر مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفت و تعدادی از ناوچه‌های مستقر در آبادان مورد اثابت قرار گرفته و نابود شدند.
در سال ۱۳۲۵ پس از خاتمه جنگ جهانی دوم دوباره ایران تصمیم به ایجاد نیروی دریایی گرفت و با جمع‌آوری پرسنل باقی‌مانده و اخذ غرامت جنگی از دولت‌های متفقین، هسته‌ی جدید نیروی دریایی ایران را تشکیل داد. بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۲۸ و گسترش نفوذ ایالات متحده در ایران، پیمان سنتو تشکیل گردید که ایران، ترکیه و پاکستان اعضای منطقه‌ای و آمریکا و انگلیس اعضای فرامنطقه‌ای آن بودند. با تقویت این پیمان و اتصال آن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیروی دریایی ایران نقش ژاندارمی منطقه را پیدا نمود.
با توجه به پیشرفت صنعتی در کشورهای غربی و نیاز جدّی این کشورها به منابع و انرژی سرشار خلیج فارس، قدرت‌های بیگانه به‌ویژه آمریکا و انگلیس توجه ویژه‌ای به خلیج فارس نمودند، مهمتر آن‌که ایران را تنها در این منطقه حافظ منافع خود و ژاندارم منطقه می‌دیدند و با حکومت وقت ایران برنامه‌های وسیعی در خصوص ایجاد قدرت دریایی، برخورداری این کشور از یک نیروی دریایی قدرتمند که نه‌تنها در خلیج فارس بلکه یگانه قدرت دریایی در دریای عمان و اقیانوس هند باشد را مطرح و به‌مورد اجرا گذاردند و دولت ایران هم که به‌داشتن یک نیروی دریایی کارآمد علاقه مفرط داشت، با اعزام دانشجویان افسران و درجه‌داران به دانشکده‌ها و آموزشگاه‌های دریایی کشورهای غربی و انعقاد قراردادهای کلان تسلیحاتی، نیروی دریایی خود را در قالب نیروی سطحی، هوادریا و زیرسطحی ساماندهی و چهار پایگاه عمده دریایی خرمشهر، بوشهر، بندرعباس و چابهار تآسیس و پایه‌گذاری نمود که تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان قدرتمندترین نیروی دریایی منطقه به‌شمار می‌رفت.
اقداماتی که در این دوره انجام شد به شرح زیر می‌باشد:
احیای پایگاه دریایی خرمشهر
تآسیس پایگاه دریایی خرمشهر، بندعباس، خارک
پایه‌گذاری پایگاه بزرگ دریایی چابهار
تآسیس مرکز آموزش درجه‌داری در بندر انزلی
سفارش ناو هواپیمابر سبک به ایالات متحده
تآسیس هوادریا با ترکیب انواع هلیکوپتر، هوانا و بال ثابت
مراکز تعمیراتی و کارخانجات در بوشهر و بندرعباس
ایجاد مراکز آموزش‌های تخصصی دریایی در رشت، انزلی و حسن‌رود
و ………
دوران انقلاب و جنگ تحمیلی: در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ با به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی نه تنها تمام طرح‌های آمریکا برای استثمار و بهره‌کشی از ایران و نیروی دریایی ایران در راستای منافع و اهداف غیر مشروع در منطقه خلیج فارس نقش برآب شد، بلکه با فروریختن استراتژی دوستونی ایالات متحده و انحلال پیمان سنتو، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قدرتی جدید در مقابل مطامع و سیاست ژاندارمی ایالات متحده در منطقه ظهور کرد. از این‌رو ایالات متحده با تحریک صدام و سردمداران دولت عراق جنگ همه جانبه‌ای را به ج.ا.ا تحمیل نمود.
با شروع جنگ تحمیلی پرسنل مؤمن و قهرمان نیروی دریایی با همّت‌عالی و الهام گرفتن از فرمان جهاد امام خمینی (ره) در جهت تعمیر و نگهداری تجهیزات و یگان‌های شناور و پروازی خود اقدام و با ایثار و فداکاری و تلاش مضاعف قادر گردیدند علی‌رغم خروج مستشاران خارجی در همه ابعاد، طراحی، نسبت به آماده‌سازی واحدها و فعال نمودن مراکز تعمیراتی اقدام و واحدهای رزمی را عازم صحنه عملیات دریایی نمایند.
یکی از مسئولیت‌های مهم نیروی دریایی ارتش در طول ۸ سال جنگ تحمیلی، طرح اسکورت به کشتی‌های تجاری و نفتکش و صیادی و بازرسی کشتی‌های بازرگانی مشکوک به حمل کالابرای کشور عراق، علی‌رغم حضور نیروهای ناتو در منطقه با قدرت کامل به اجرا گذارده شد. فقط در طول سال ۱۳۶۶ بیش از ۱۶۰۰فروند کشتی تجاری به بنادر خودی اسکورت و ۲۵۰۰ فروند مورد بازرسی قرار گرفت و بیش از ۵۰ فروند آن‌ها توقیف گردید.
۲۹ فروردین ۱۳۶۷ نقطه عطف و حماسه دیگری در تاریخ زرین نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا است. در این روز بزرگ و فراموش نشدنی یگان‌های نیروی دریایی با وجود آگاهی کامل به برتری مطلق ناوگان ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس، در اجرای دفاع از مرزها و منافع ملّی جمهوری اسلامی ایران، نبرد رویارویی را با استکبار جهانی آغاز و به قلب ناوگان آمریکا یورش برده و دراین نبردنابرابر با غرق شدن ناوشکن سهند و ناوچه موشک انداز جوشن و با تقدیم شهیدانی بی‌کفن و جانبازانی به انقلاب اسلامی بار دیگر تعهد و اخلاص راسخ خود را به انقلاب اسلامی و امّت شهید‌پرور به اثبات رساندند.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱) مقدمه
تحقیق را می‌توان تلاش منظم و سازمان یافته برای بررسی مساله‌ای خاص که به یک راه‌حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گام‌هایی است که طراحی و پیگیری می‌شوند تا پاسخ‌هایی برای مسأله مورد علاقه‌ی ما در محیط‌کاری به‌دست آید. بنابراین مجموعه فرآیندی را که سعی می‌کنیم توسط آن مشکلات را حل کنیم تحقیق می‌نامند. از این‌رو تحقیق دربردارنده فرآیند‌های جستجو، بررسی، آزمون و آزمایش است. این فرآیندها را باید به‌‌طور منظم، به‌دقت، منتقدانه، عینی و منطقی به‌اجرا درآورد. تحقیق، اطلاعاتی را برای مدیران فراهم می‌کند تا بتوانند برپایه آن تصمیم بگیرند و مشکلات را برطرف کنند (سکاران، ۱۳۸۸، ۶). از جمله ویژگی‌های مطالعه علمی که هدفش حقیقت‌یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب می‌باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف‌ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد (خاکی،۱۳۷۹).
در این فصل به قسمت بسیار مهم و اساسی ار فرآیند تحقیق یعنی روش‌های مورد استفاده در تحقیق جهت بررسی جامعه آماری و تعیین روش‌های نمونه‌گیری و حجم نمونه، روش‌ها و ابزار گردآوری داده و اطلاعات و تعیین روایی و پایایی ابزارگردآوری اطلاعاتی خواهیم پرداخت.
۳-۲) فرآیند اجرای تحقیق
در این تحقیق ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و براساس مسآله بیان شده، متغیرهای اصلی تحقیق شناسایی و فرضیه‌ها براساس چارچوب نظری و مدل تحقیق شکل گرفته‌اند. سپس داده‌های مورد نیاز برای سنجش و اندازه‌گیری متغیرهای فوق به‌وسیله پرسش‌نامه و به‌صورت میدانی از نمونه‌های انتخاب شده ازجامعه آماری تحقیق جمع‌آوری شده و تبدیل داده‌ها به امتیازات انجام گرفت. در ادامه با محاسبه مشخص‌های توصیفی متغیرها و جداول مربوطه، توزیع صفت‌های متغیرها بررسی و در نهایت به آزمون فرضیه‌ها با توجه به مدل نهایی اقدام شد.

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است