در ادامه تاریخچه تبلیغات بازرگانی در جهان به صورت جزئی تر و دسته بندی شده در جدول (2-1) نشان داده شده است.

جدول2-1 : تاریخچه تبلیغات بازرگانی در جهان

تاریخ وسیله ارتباطی شرح وضعیت ( رویدادها )
جوامع ابتدایی تصاویر بر دیوار غارها ( غیر کلامی ، نمادها و شکلها ) سازندگان اشیا و محصولات با نقاشی ها محصولات خود را معرفی میکردند .
قرن 15 صنعت چاب و تاجران و جارچیان صنعت گران اروپایی و آسیایی نشانه هایی را برروی کالاهای خود حک میکردند که امروزه به مارک معروف است و تأثیر مثبتی روی بی سوادها داشت . نمادهای مشترک بومی و محلی که مثل مهر روی کالاها می گذاشتند اولین آگهی مطبوعاتی در باره فروش کتاب مقررات کلیسا بود لازم به ذکر است که اولین آگهی تجارتی در حوزه دین وارد میشود که نشان دهنده داشتن قدرت در نهاد کلیسا بوده است .
قرن 16 وسایل حمل و نقل گسترش نظام بازار جهانی ، گسترش حمل و نقل تجاری و اکتشافات اروپائیان ، تبلیغات بازرگانی و تجاری ابزاری میشود جهت گسترش ارتباطات بازرگانی
قرن 17 مطبوعات ونشریات محتوای آگهی های تجاری ، در مورد شکر و قهوه و شکلات و چای
قرن 18 مطبوعات اولین روزنامه های تبلیغ گران با مخاطبان اندک ولی ثروتمند ایجاد میشود و چاپ آگهی در نشریات رواج پیدا می کند ( آگهی فروش برده هم داشت ).
قرن 19 مطبوعات ستونهای آگهی در نشریات بوجود می آید و آگهی ها رده بندی ، بحث گرافیک و صفحه آرایی در مطبوعات ارزش خاص پیدا میکند و روزنامه های پنی پرس که بیشتر آگهی های تجاری در آن بود به چاپ رسید ( روزنامه های ارزان ).
اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 مجلات پرتیراژ و رادیو جنگ جهانی دوم و اختراع رادیو و افزایش سواد و جذب بیشتر آگهی توسط مخاطبان ، چاپ کاتالوگ و بروشور و کلا ارتقاء زیبایی شناسی تبلیغات ، ارتقاء تبلیغات در رادیو ، تبلیغات مفهوم علمی پیدا می کند .
دهه 1930 نشریات + رادیو ولی با نفوذ اندک رکود اقتصادی و کاهش تبلیغات در حوزه تجاری و توسعه نقش اجتماعی تبلیغات ، افزایش مجلات زرد و عامه پسند .
دهه 1940 و 1950 رادیو + تلویزیون توسعه مجدد تبلیغات در حوزه سیاست ، ظهور تبلیغات سیاسی و رونق اقتصادی.
دهه های اخیر تلویزیون و اینترنت آگهی های جهانی و فرامرزی ، مسئله جهانی شدن و تبلیغات مجازی در فضای اینترنت.

(باهنروهمایون،1388: 43-73 )

2.5.1- پیشینه تبلیغات تجاری در ایران

1.2.5.1- آغاز تبليغات تجاري در روزنامه‌ها

آغازتبليغات تجاري در روزنامه ها، در اروپا به اوايل قرن نوزدهم بازمي‌گردد اما در ايران با يك سده تاخير شروع مي‌شود. آغاز تبليغات تجاري در ايران به دوران قاجاريه باز مي‌گردد و پيشگامان اصلي انجام اين مهم نيز روزنامه‌ها بودند. اولين گام تبليغات تجاري كالا در روزنامه وقايع اتفاقيه برداشته شد که به معرفي حرفه‌ها و مشاغل ايران مي‌پرداخت. افزايش ورود كالاهاي خارجي به كشور، تاجران داخلي را به تكاپو واداشت، آنها براي بازاريابي اجناس داخلي و مقابله با كالاهاي خارجي اقدام به تاسيس شركت‌هايي با عنوان اسلاميه كردند، روزنامه‌ي حبل المتين از روزنامه‌هايي بود كه به تبليغ محصولات شركت اسلاميه مي‌پرداخت (عرفانیان،1388: 52). از دهه‌ي 1320 شمسي به بعد، آگهي‌هاي تجاري مطبوعات از رشد نسبي برخوردار شد تقريبا تمامي كارخانه‌ها، شركت‌ها، وارد كنندگان و صادر كنندگان كالا براي معرفي محصولات و خدمات خود به تبليغات روي آوردند، در دهه‌ي پنجاه شمسي با رشد قدرت خريد اقشار متوسط جامعه و افزايش خوانندگان روزنامه‌ها و نشريه‌ها، تبليغات تجاري در نشريه‌ها به اوج خود رسيد وروزنامه‌ها قسمت اداري ويژه‌اي به نام سازمان آگهي‌ها يا نيازمندي‌ها به وجود آوردند كه هدايت گر تبليغات تجاري بود. (باهنروهمایون ، 1388: 97-95 ).

 

3.2.5.1-  تبليغاتي تجاري در راديو و تلويزيون

با تاسيس راديو در ايران (1319) و بعدها تلويزيون (1335 به صورت آزمايشي) و فراگير شدن اين رسانه‌ها، تبليغات تجاري به اين دو رسانه نيز راه يافت. راديو از ابتداي تاسيس يك حركت ملي و دولتي بود اما تلويزيون از آغاز با اهداف تجاري راه‌اندازي شد. با گسترش فعاليت تلويزيون و افزايش ساعت‌هاي پخش برنامه‌ها، تبليغات تجاري در قالب آگهي‌هاي تلويزيوني (تيزر) آغاز شد (روستا، 1387: 49). علاوه بر تيزرها، تبليغات تجاري در قالب ديگر برنامه هاي تلويزيونی نظیرسريال، مسابقه‌هاي تلويزيوني و برنامه‌هاي سرگرم كننده نيز ارائه مي شد كه در آن برنامه‌ها بينندگان شاهد تبليغ يك يا چند نوع كالاي خارجي بودند در حال حاضر نرخ آگهي‌ تلویزیونی بر اساس شبكه، ساعت پخش و هم زماني با فيلم‌ها و سريال‌هاي پر بيننده و يا پخش مستقيم فوتبال متفاوت است (عرفانیان ، 1388: 53).