فایل – شناسایی و اولویت بندی فرصت های کارآفرینانه در صنعت گردشگری- قسمت ۵۷

نتایج نشان داد که روش کیفی در بین مصاحبه شوندگان بیش‌ترین تعداد افراد نمونه مربوط به مردان می‌باشد که حدود ۶۳% از کل افراد مورد مطالعه را نشان می‌دهند. بیش‌ترین تعداد افراد نمونه مربوط به گروه سنی ۲۵-۳۵ سال می‌باشد که ۴۳% را به خود اختصاص داده‌اند.
در روش کمی در جامعهی پاسخ دهندگان زنان با ۵۳% از کل افراد بیش‌ترین تعداد افراد نمونه را تشکیل داده اند. افراد بین ۲۰تا۳۰ سال با فراوانی ۳۹% بیشترین جمعیت سنی و مدرک کارشناسی با ۳۸% کل جامعه فراوانترین سطح تحصیلات در این جامعه میباشد.
۵-۲-۲٫ خلاصه نتایج حاصل از تحلیل یافتهها
همانطور که در جدول۴-۷مشاهده شد، اولویتبندی فرصتهای شناسایی در جاذبههای گردشگری به صورت زیر است:
نگهداری از خردسالان و سالخوردگان در مراکز تجاری و تفریحی
معرفی جاذبههای گردشگری
تورهای گردشگری مخصوص معلولین
برگزاری جشنوارهها و فستیوالها
تلکابین
پیست ورزشهای زمستانی
شکارگاههای مصنوعی
ورزشهای بومی
رستورانهای بینالمللی در جاذبههای گردشگری
امکان رزرو اماکن و جاذبههای گردشگری پیش از سفر
آنچه از مطالب بدست آمده برداشت میشود این است که از نظرگردشگران مورد اول جذابیت بیشتری دارد و کارآفرینان میتوانند ابتدا برای این فرصت و پس از آن به ترتیب اولویت برای سایر فرصتها اقدام کنند.
در رابطه با ویژگیهای حمل و نقل آنجه از پژوهش حاصل شد به شرح زیر است:
اینترنت
اطلاع رسانی
قیمت
کیفیت
راحتی حمل بار در سفر
امنیت
حمل و نقل خارج از شهر
تجهیزات حمل و نقل معلولین
سرعت
وسایل سرگرم کننده
در دسترس بودن وسایل نقلیه
آنچه از مطالب بدست آمده برداشت میشود این است که از نظرگردشگران مورد اول جذابیت بیشتری دارد و کارآفرینان میتوانند ابتدا برای این ویژگی و پس از آن به ترتیب اولویت برای سایر ویژگیها اقدام کنند.
۵-۳٫ بحث و نتیجه‌گیری
مشهد، کلان‌شهری با ۳۲۸ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران بعد از تهران است. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ این شهر با ۲،۷۶۶،۲۵۸ تن جمعیت، دومین کلانشهر پر جمعیت ایران پس از تهران است. این شهر به واسطهی وجود حرم علی بن موسی‌الرضا، هشتمین امام شیعیان، سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است.(مرکز آمار ایران،۱۳۹۰)
همچنان که تأکید شد، حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان رکن اساسی گردشگری در شهر مشهد، مورد توجه شهروندان و مسافران، با سطوح مختلف درآمدی و فرهنگی، با اهداف گوناگون معنوی وکسب آرامش روانی، از گذشــته تا امروز مطرح بوده است. تأثیر شگرف وجود حرم بر شکلگیری و توسعه شهر مشهد به هیچ عنوان قابل انکار نیست و مرقد شریف هشتمین امام شیعیان، همه سال محل حضور و زیارت خیل مشتاقانی است که علاوه برمشهد و پیرامون، از سراسر ایران و حتی از خارج از کشور به شهر مشهد سفر میکنند. نکته قابل تأمل و تذکر در این رابطه این است که طبق اعلام مدیران آستان قدس رضوی، غیر از ایام خاص و آیین های مذهبی، بهطور عمومی زائران تنها ۳۰درصد از زمانی را که در مشهد هستند، در حرم مطهر می گذرانند و باقیمانده اوقات حضور در مشهد را غالباً صرف خرید یا مراجعه به سایر مکانهای گردشگری شهر می نمایند.(نوروزی،لیلا؛۱۳۸۶،ص۶۵). بنابراین حتی اگر از ۳۰درصد حضور مسافران در حرم مطهر و برای زیارت صرف نظر نماییم، هنوز زمان زیادی برای عملی ساختن فرصتهای کارآفرینانه شناسایی شده، وجود دارد.
تحقیقات نشان داده است که کارآفرینی با رشد گردشگری و افزایش تقاضاهای جدید نسبت به انواع مختلف گردشگری وابسته است. فعالیت های گردشگری اصولا از نوع بنگاههای اقتصادی کوچک است. شرکت های کوچک اغلب می توانند واکنش سریعی به نیازها و بازارهای جدید بدهند و این مقدمه ای برای انواع نوآوریها می شود. کارآفرینان توانایی شناسایی فرصتهای بارز و توسعه محصولات و یا خدمات جدیدی که مورد تقاضای بازار می باشد را دارند. آنها همچنین فرصت های بهکارگیری منابع جدید اقتصادی را فراهم میکنند.(اربابیان و همکاران،۱۳۹۳)
امروزه کارآفرینی در گردشگری اهمیت زیادی پیدا کرده است. نقش کارآفرینان گردشگری در تمام عرصههای گردشگری می تواند بسیار حیاتی باشد. چه در بخش عوامل گردشگری که قابل مشاهده و ملموس هستند و چه در بخشهای بازاریابی(داخلی و بین المللی) و مدیریت گردشگری که ضعفهای خرد و کلان آنها مانع فعالیت صحیح و جلب رضایت بالای گردشگران برای بازگشت دوباره به محل میشود.(نجفی نوه خشکه،پری؛ آزادی، سیامک،۱۳۹۱)
دامنهی تأثیرات کارآفرینی در بخش گردشگری بسیار وسیع است که بررسی آنها خود چندین پروژه ی تحقیقاتی خواهد شد. اما از کلانترین و ملموسترین این تأثیرات میتوان رشد اقتصادی منطقه، و در صورت ورود ارز، رشد اقتصادی کشور را مورد توجه قرار داد. دستیابی به این مهم کار چندان سختی نیست زیرا در ایران به دلیل مشکلات عدیده گردشگری نیاز چندانی به خلق و ایجاد یک نیاز جدید نیست، بلکه رفع کردن نیازهای فعلی گردشگران با شیوههای مبتکرانه خود می تواند کیفیت و در نتیجه رضایت مشتری را بالا ببرد.
درمشهد به دلیل وجود همیشگی گردشگر و عدم نیاز تلاش سازمانهای مختلف به جلب مشتری، و همچنین به دلیل عدم توجه به کیفیت و رضایت گردشگران، فضای کارآفرینی برای افرادی که دیدگاهی کارآفرینانه دارند، بسیار باز است.
این افراد می توانند به صورت فردی اقدام به کارآفرینی و رفع نیازهای گردشگران کنند و یا از طریق سازمانی که در آن مشغول به فعالیت هستند اقدام به کارآفرینی نمایند. شرکت‌های کارآفرین، محیط خارجی خود را فعالانه بررسی می‌کنند و این روند اکتشاف، نیاز به توانایی یادگیری دارد (دادا و فاگ، ۲۰۱۴)
 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.