مزایای برند

مزایای برند را می توان به دو دسته : مزایا برای مشتریان و مزایا برای شرکت  تقسیم بندی کرد.

الف/مزایای برند برای مشتری:

  1. کاهش احساس ریسک مشتری: مشتری هنگام خرید همواره با این نگرانی مواجه است که ممکن است کالا یا خدمات متناسب با آنچه وی انتظار دارد و یا آنچه فروشنده می گوید یا حتی آنگونه که کالا به نظر می رسد نباشد.اما وجود برند معتبر این ریسک را کاهش می دهد.
  2. کاهش جستجو: جستجو نه تنها موجب مشغول شدن ذهن مصرف کننده به ارزیابی گزینه ها می شود بلکه از نظر جا به جایی فیزیکی موجب هدر رفتن پول و وقت مشتری نیز می شود.در حقیقت افزایش جستجو موجب افزایش قیمت واقعی تمام شده کالا یا خدمات می شود .در صورت وجود برند معتبر ، مشتری بر اساس عملکرد و سابقه قبلی از آن برند با کمترین ارزیابی و مقایسه ،کالا و خدمات را می خرد.
  3. نمایش من مطلوب: مشتری کالا و خدمات تنها به دلیل مزایای عملی آن محصول را نمی خرد بلکه گاهی اوقات محصول را به دلایل غیرکارکردی و از جمله نمایش من مطلوب خریداری می کند(این امر برای کالاهای لوکس و گران قیمت صادق است.)

ب/مزایای برند برای شرکت:

1.افزایش وفاداری:برند برتر باعث افزایش وفاداری نگرشی و رفتاری مشتریان موجود می شود.دلیل این امر اعتماد مشتریان به برند است.در این حالت وفاداری مشتریان بالا می رود.

2.کاهش هزینه های تبلیغات:در صورت تثبیت برند ،هزینه های تبلیغاتی قابل کاهش است.

3.افزایش سود آوری:برند سبب کاهش حساسیت قیمتی مشتریان می شود و امکان افزایش قیمت از سوی شرکت دارای برند معتبر را تا حدی ممکن می سازد.این دو نکته در کنار هم سبب افزایش سودآوری می شود.

4.کاهش آسیب پذیری در مقابل رقبای موجود:در صورت وجود برند برتر و مناسب،مشتریان به برند وفادار شده و در برابر پیام های تبلیغاتی و اقدامات جذب کننده رقبا غیر حساس می شوند.

5.جلوگیری از ورود رقبای جدید:اگر وفاداری به برندهای موجود بالا باشد ،جذب مشتریان موجود را برای شرکت های تازه وارد سخت و پرهزینه می کند.بنابراین وفاداری به برند تا حد زیادی مانع از ورود شرکت های جدید به صنعت می شود. (حسینی و دیگران،1391،25-27)

 

2-2-4 . اجزای برند موثر:

هر برند موثر از 3 جز اصلی ساخته شده است:

1-استراتژی: هر برند موثر باید همانند هر فعالیت انسانی که هدفمند و هدفدار است ،از استراتژی ها و اهداف معینی برخوردار باشد.اهدافی اثر بخش و موثر هستند که راهنمایی برای انتخاب رسانه ،طراحی پیام برند ،بودجه بندی و ارزیابی ؛ برند سازی شده باشند.

2-خلاقیت: ایده درخشانی است که سبب جلب توجه مخاطبین و تسخیر ذهن آنان گردد.مفهوم تفکر خلاق بایستی در کل فعالیتهای برند سازی وجود داشته باشد.

3-اجرای برند

(خویه و دیگران،1391،30-31)

مراحل ایجاد برند:

برای ایجاد برند 3 مرحله باید طی شود:

1-ایجاد جایگاه برند در بازار [1]

2-معرفی جایگاه برند به مشتریان [2]

3-خلق و حفظ تصویر برند[3]  (اخلاصی،1391،86)

**5 مبنای اصلی که شرکتها از طریق آنها می توانند جایگاه خود را در بازار تعریف کنند: (اخلاصی،1391،90)

1-ایجاد جایگاه بر اساس نوع محصول (اولین ارائه دهنده نوع خاصی از محصول هستند.) 2-ایجاد جایگاه  از طریق تصویر(یعنی از طریق انتقال تصویر معنای مورد نظر به مشتری منتقل می شود.):سه دلیل که باعث شکست می شود:1- تصویر واقعی شرکت نباشد.2- فاقد خلاقیت باشد.3- زمان کافی به ایجاد تصویر در بازار اختصاص داده نمی شود.

3-بر اساس ویژگی های منحصر به فرد محصول (تاکید روی ویژگی های منحصر به فرد محصول است)

4-مزیت های خاص محصولات

5-نوع مصرف کنندگان محصول

[1] Positioning

[2] Brand Identification

[3] Imaging