نکات مهمی که در خرید تلوزیون باید دقت کنید

نکات مهمی که در خرید تلوزیون باید دقت کنید

 

خرید تلویزیون و انتخاب مدل درست آن ممکن است یکی از دغدغه های شما نیز باشد. امروزه تلویزیون ها در انواع مختلف و مدل های زیادی تولید میشوند. برای خرید تلویزیون نکات مختلفی را باید مد نظر قرار دهید. تلویزیون های جدید با فناوری، ویژگی و عملکرد های متفاوتی ارائه میشوند. بنابراین طبیعی است که انتخاب درست کمی مشکل باشد.

به دلیل افزایش قیمت، خرید تلویزیون جزو خریدهای لوکس محسوب میشود. بنابراین در انتخاب مدل درست باید دقت زیادی به خرج دهید. اگر قصد خرید یک تلویزیون مناسب را دارید و با جستجوی مدل ها به نتیجه ای نرسیده اید، این مقاله برای شما مناسب خواهد بود.

1- کیفیت تصویر تلویزیون

امروزه تلویزیون ها را با کیفیت تصویر HD، Full HD، 4K و 8K در بازار مشاهده میکنید. اما تفاوت کیفیت تصویر در چه حدی است؟ آیا تفاوت کیفیت آنقدر قابل توجه است که بودجه بیشتری را برای خرید تلویزیون صرف کنیم؟ در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم.

یک صفحه نمایش با رزولوشن HD، از 720 پیکسل پشتیبانی می کند. به عبارت ساده تر این نوع از صفحه نمایش فقط 720 خط افقی پیکسلی را اسکن می کند. در حالی که رزولوشن تصویر Full HD از 1080 پیکسل پشتیبانی میکند.
تلویزیون های 4K از رزولوشن تصویر 3840×2160 پیکسل برخوردار هستند. بزرگترین مزیت تلویزیون های 4K نشان دادن تصاویر با جزییات و کیفیت بیشتر است. کیفیت تصویر 4K تصاویر واقعی، غنی و زنده تری نسبت به تلویزیون های HD و Full HD نشان میدهد.
تماشای فیلم در تلویزیون های 4K لذت فوق العاده ای دارد. شبکه های نتفلیکس،آمازون و برخی ویدیوهای یوتیوب از کیفیت تصویر 4K پشتیبانی میکنند. تلویزیون های 4K قابلیت افزایش رزولوشن دارند و میتوانند محتوای HD و Full HD را افزایش داده و با کیفیت بهتری نمایش دهند.

کیفیت تصویر تلویزیون های 8K بسیار بهتر از تلویزیون های 4K است. اما قیمت بسیار گرانی دارند. از طرفی تولید محتوای 8K در حال حاضر بسیار محدود است. بنابراین اگر بودجه کافی برای خرید تلویزیون 8K ندارید نگران نباشید. بهترین گزینه برای خرید همان تلویزیون 4K است.

 

2- صفحه نمایش تلویزیون

صفحه نمایش تلویزیون نقش زیادی در کیفیت تصویر آن دارد. تلویزیون های ال ای دی، اولد، QLED و … هر کدام از ویژگی منحصر بفرد خود برخوردار هستند. هر صفحه نمایش قابلیت و قیمت متفاوتی دارد. در ادامه به بررسی صفحه نمایش های تلویزیون میپردازیم تا شما به راحتی با توجه به بودجه خود بهترین مدل را انتخاب و خریداری فرمایید.

تلویزیون LED

بیشتر تلویزیون های موجود در بازار از صفحه نمایش LED برخوردار هستند. تلویزیون های ال ای دی جزو ارزان ترین تلویزیون ها هستند. تلویزیون ال ای دی در واقع همان تلویزیون های LCD هستند که تنها منبع نور متفاوتی دارند. این تلویزیون ها از LED های کوچک و پر نور برای تولید نور پس زمینه استفاده می کنند.

بسیاری از تلویزیون های LED می توانند بصورت دینامیکی بخشی از صفحه نمایش را روشن و بخش های دیگر را تاریک کنند. این قابلیت با نام Local Dimming شناخته می شود. این تکنولوژی LED های پشت صفحه نمایش را به مناطق مختلفی تقسیم می کند و میزان روشنایی هر منطقه را با توجه به محتوای در حال پخش به صورت جداگانه کنترل می کند.
به این ترتیب کنتراست تصاویر افزایش یافته و شما شاهد تصاویر واقعی تری خواهید بود. این موضوع هنگام تماشای صحنه های تاریک بیشتر قابل درک است. تلویزیون هایی که از فناوری Local Dimming برخوردار نیستند کیفیت و کنتراست تصویر چندان خوبی ندارند و عملکرد آنها تنها کمی بهتر از تلویزیون های LCD می باشد.

تلویزیون های LED گران قیمت از تاریکی موضعی پیشرفته تری برخوردار هستند و تعداد مناطق قابل کنترل بیشتری دارند. بنابراین کنتراست بسیار بهتر و جزییات دقیق تری را نمایش خواهند داد.
تلویزیون های نانوسل و تلویزیون های کریستال هم در دسته تلویزیون های ال ای دی قرار میگیرند. این تلویزیون ها از طیف رنگ بیشتر و گرمتری نسبت به تلویزیون های LED معمولی برخوردار هستند. بنابراین کیفیت تصویر بهتری را ارائه خواهند داد.

نوشته دیگر :
Corrency converter montreal

 

تلویزیون QLED

تلویزیون QLED با نام کیو ال ای دی و کیولد شناخته می شود. تلویزیون های QLED از تکنولوژی Quantum dot display در صفحه نمایش خود بهرمند هستند. این تلویزیون ها در واقع تکنولوژی LED را بهبود بخشیده اند و دارای مناطق Local Dimming بیشتری هستند. همچنین کنترل بهتری روی میزان روشنایی پس زمینه دارند.

میزان حداکثر روشنایی پس زمینه این تلویزیون ها بسیار بالاست و کنتراست تصویر بسیار خوبی دارند. این موضوع باعث می شود حجم رنگ ها نیز در این تلویزیون ها بیشتر باشد. بنابراین تلویزیون های QLED برای تماشای محتوای HDR عالی هستند.
سامسونگ بزرگترین تولید کننده تلویزیون های QLED است. قیمت تلویزیون QLED نسبت به تلویزیون LED گرانتر و نسبت به تلویزیون های OLED ارزان تر است.

 

تلویزیون OLED

تلویزیون های اولد را میتوان بهترین تلویزیون های بازار دانست. این تلویزیون ها کیفیت تصویر فوق العاده ای دارند و نسبت به تلویزیون QLED و تلویزیون LED کنتراست تصویر فوق العاده ای را نمایش میدهند. ال جی از بزرگترین تولید کنندگان تلویزیون اولد است. البته سونی و فیلیپس هم جزو تولیدکنندگان تلویزیون اولد در بازار هستند.

همانطور که گفتیم تلویزیون اولد بهترین کنتراست تصویر را نسبت به سایر تلویزیون ها ارائه میدهند. این تلویزیون فاقد نور پس زمینه است و هر پیکسل به تنهایی نور خود را تامین میکند. به این ترتیب شما می توانید شاهد رنگ های تیره عمیقی در تلویزیون اولد باشید.
تلویزیون OLED زاویه دید فوق العاده ای دارد. به این ترتیب از زوایای مختلف دقت رنگ و کیفیت تصویر یکسانی را مشاهده خواهید کرد. تلویزیون های اولد جزو گران قیمت ترین تلویزیون های بازار هستند. بنابراین برای خرید آن باید هزینه زیادی را صرف کنید.

تنها عیب تلویزیون های اولد را میتوان مشکل پیکسل سوختگی نام برد. این تلویزیون ها در صورتی که محتوای ثابت را به صورت طولانی تماشا کنید احتمال پیکسل سوختگی دارند. این موضوع معمولا در فیلم ها اتفاق نمی افتد. زیرا قسمت ثابتی در تصویر ندارند و نگرانی خاصی ایجاد نمی کند.

تلویزیون OLED جزو تلویزیون های حرفه ای در زمینه فیلم و بازی است. کسانی که می خواهند فیلم ها و بازی را با بالاترین کیفیت تصویر ممکن تماشا کنند مشتریان اصلی تلویزیون های اولد هستند.

 

تلویزیون Mini LED

تلویزیون های Mini LED از تعداد زیادی ال ای دی بسیار کوچک در سر تا سر صفحه نمایش برخوردار هستند. تلویزیون مینی ال ای دی میزان کنتراست و همچنین روشنایی تصویر را با توجه به محتوای در حال پخش تنظیم میکند و با نمایش رنگهای تیره به صورت عمیق جزییات دقیقی از صحنه ها را به نمایش میگذارد.
تلویزیون های مینی ال ای دی با کاهش نور در قسمت های تیره و افزایش نور بدون ایجاد هاله در اطراف ال ای دی باعث میشوند سیاهی های عمیق و روشنایی خیره کننده ای را مشاهده کنید. تلویزیون های Mini LED را میتوان در دسته تلویزیون های LED قرار داد اما نحوه عملکرد این دو مدل با یکدیگر تفاوت دارد.

ال جی تلویزیون های Mini LED خود را با نام تلویزیون های QNED معرفی کرده است. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ما را در مورد تلویزیون های QNED ال جی مطالعه فرمایید.

قیمت تلویزیون های Mini LED نسبت به تلویزیون های LED گران تر است. اما برای کسانی که با بودجه محدود قصد خرید تلویزیون های OLED را دارند، جایگزین مناسبی است.

نویسنده سوم