جان جی آویلدسن، کارگردان سرشناس فیلم های مشهور «راکی» و «پسر کاراته باز» درگذشت

جان جی آویلدسن، کارگردان سرشناس فیلم های مشهور «راکی» و «پسر کاراته باز» درگذشت

جون جی آویلدسن، کارگردان برنده جایزه اسکار واسه اولین فیلم از مجموعه فیلمای «راکی» (Rocky) با بازی سیلوستر استالونه روز جمعه در شهر لس آنجلس و به دلیل مریضی سرطان پانکراس در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

ایشون با ساخت فیلم «راکی» که با موفقیت غیرمنتظره ای همراه بود به معروفیت رسید و خود رو به عنوان متخصص ساخت فیلمای تماشاگر پسند در مورد شخصیتای کتک خور و بازنده نشون داد که با ساخت فیلم «پسر کاراته باز» (The Karate Kid) در سال ۱۹۸۴ هم ادامه پیدا کرد.
آویلدسن قسمت دوم این فیلم رو هم کارگردانی کرد و در سال ۱۹۹۰ کارگردانی قسمت پنجم فیلم «راکی ۵» رو هم رو دوش گرفت. کارگردانی قسمت دوم این مجموعه هم بهش پیشنهاد شده بود که آویلدسن اونو رد کرد و بعدا این تصمیم رو یکی از اشتباه ترین تصمیمات زندگی خود اعلام کرد.

البته قبل از راکی هم آویلدسن علاقه خود به شخصیتای شکست خورده و منکوب شده و البته خوش قلب رو در فیلمی با عنوان «ببر رو نجات بده» (Save the Tiger) در سال ۱۹۷۳ و با بازی جک لمون در نقش یه تاجر بدشانس و شکست خورده که تلاش می کنه بازم به اصول اخلاقی و ارزشای شخصی خود معتقد باشه نشون داده بود. لمون واسه این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اصلی شد.
در سال ۱۹۸۹، آویلدسن فیلم بیوگرافی ای «به من تکیه کن» (Lean On Me) با بازی مورگان فریمن و در مورد مجرمی در مناطق مرکزی و فقیرنشین به نام جو کلارک رو ساخت که یکی از مهم ترین نقشای فریمن در دوران حرفه ایش هستش.

کارای آویلدسن اونقدر با حضور شخصیتای بازنده و شکست خورده آغشته شده که مستندی که تازگیاً در مورد اون و کاراش ساخته شده عنوان «جون جی آویلدسن:شاه بازندها» (G. Avildsen: King of the Underdogs) رو بر خود داره.
البته ایشون در بعضی از فیلم هاش هم این روش رو ترک کرد و فیلمای به طور کاملً متفاوتی رو ساخت که از عجیب ترین اونا میشه به فیلم «فرمول» (The Formula) در دهه ۱۹۸۰ با بازی بازیگران مشهوری مانند جورج سی اسکات و مارلون براندو با یه گریم بسیار متفاوت اشاره کرد که در مورد اختراعی بود که می تونست نیاز آدمی به نفت رو مرتفع کنه.
علاوه بر مهارت اون در بازی گرفتن از بازیگران اون در همه بخشای کاری سینما تجربه داشت و فیلمنامه نویسی رو هم تجربه کرده بود. البته ایشون در تدوین هم مهارت خاصی داشت و خیلی از فیلم هاش رو خود تدوین می کرد.

نوشته دیگر :
معرفی «موزه ایران باستان» در تهران و گزارش خبرهای مربوط به آن

ایشون در سال ۱۹۸۱ هم فیلم کمدی «همسایه ها» (Neighbors) با بازی دان آیکروید و جون بلوشی رو کارگردانی کرد و در سال ۱۹۸۸ هم با ساخت فیلم کمدی عاشقانه «For Keeps?» با بازی مالی رینگوالد این ژانر رو هم تجربه کرد.
آخرین فیلم مهمی که آویلدسن کارگردانی کرد فیلم «دوزخ» (Inferno) در سال ۱۹۹۹ با بازی ژان کلود ون دام بود که بعد از حذف شدن صحنه های خیلی از فیلم تلاش داشت نام خود رو از لیست سازندگان فیلم خارج کنه که موفق به این کار نشد.
موقع مرگ آویلدسن روی اولین فیلم خود بعد از بیست سال سکوت به نام «نَیت و اَل» (Nate & Al) با همراهی ریچارد دریفوس و مارتین لانداو بود که مرگ امانش نداد.

در میان کسایی که مرگ اونو تسلیت گفتن میشه به سیلوستر استالونه بازیگر مجموعه فیلمای راکی اشاره کرد که در پستی در صفحه اینستاگرام خود اینجور نوشته:” من اطمینان دارم که بزودی فیلم سازی خود رو در بهشت شروع می کنین. ازت ممنونم اسلی”.

نویسنده سوم