چند حقیقت جالب درباره ذهن و ناخودآگاه انسان که شگفت زده تان می کند

چند حقیقت جالب درباره ذهن و ناخودآگاه انسان که شگفت زده تان می کند

مغز آدم واسه محققان هنوز یه معمای بزرگه. بسیاری تصور می کنن که ما فقط از ده درصد از پتانسیل مغز خود استفاده می کنیم، اما این تصور اشتباهه. واقعا، از اونجایی که بیشتر فعالیت مغز به صورت ناخودآگاه انجام میشه، ما متوجه بیشتر فعالیتای مغزی خود نمی شیم. و به طور کامل مشخصه که ما از بعضی از ویژگیای ناخودآگاه خود استفاده می بریم، حتی اگه متوجه این مسأله نباشیم. اما می دونستین که می تونین ناخودآگاه خود رو گول بزنین؟ مثلاً تصور کنین که تو یه تعطیلات تقریباً طولانی، تقریباً هر شب رو بیدار مونده اید و صبحا خوابیده اید. در آخر تعطیلات، شما باید ساعت بدن تون رو دوباره تنظیم کنین تا بتونین سرحال و پر انرژی به سر کار برگردین. واسه حل این مسأله یه ترفند ساده هست؛ کافیه مدت کوتاهی غذا نخورین! اما چیجوری همچین چیزی ممکنه؟ در ادامه به این سؤال جواب میدیم. ب حقایقی عجیب و باحال درباره ذهن آدم و ویژگیای ضمیر ناخودآگاه همراه باشین.

۱- رفتار آدما در بین صحبت، نکات زیادی رو در مورد جایگاه اجتماعی اونا رو می کنه

با یه نگاه به کسی که در حال صحبت با تلفنه می تونین به ثروتمندی یا فقیر بودن اون پی ببرین. دانمشندان امریکایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدن. طبق آزمایشات اونا، افراد پولدار هنگام صحبت کردن با تلفن، بیشتر حواس شون به چیزی پرت می شه.
اونا خودشون رو با چیز دیگری مشغول می کنن یا با وسایل دم دست شون بازی می کنن. دلیل این مسأله اون هستش که افراد پولدار خیلی به عقاید بقیه متکی نیستن، پس علاقه چندانی به صحبت با بقیه ندارن.

 

۲- موسیقی می تونه حافظه رو برگرداند

 

محققان فهمیدن که موسیقی می تونه حافظه رو فعال کنه.
شنیدن موسیقی حتی می تونه به کمک مبتلایان فراموشی بیاد و بخشایی از حافظه اونا رو برگرداند. پس اگه تلاش تون واسه به خاطر آوردن چیزی موفقیت آمیز نبوده، گوش دادن به موسیقی شایدً می تونه کارساز باشه.

دلیل این مسأله اون هستش که موسیقی می تونه روی تموم قسمتای مغز اثر بزاره. علاوه بر این، ما احساسات خود رو به موسیقی پیوند می دیم و به همین خاطره که وقتی موسیقی خاصی رو می شنویم خاطرات مون رو به روشنی به یاد میاریم.

 ۳- آدما هنگام پیغام دادن بیشتر دروغ می گن تا وقتی که تو یه گفتگوی رو دو رو باشن

دلیل این مسأله اون هستش که دروغ گفتن به صورت روبرو، به تلاش زیادی نیاز داره.
هم اینکه، باید طبیعی به نظر برسین، حالت صورت تون رو باور پذیر نگه دارین و زبون بدن تون پذیرا و رها باشه تا شحص مقابل حرف تون رو باور کنه.

اما هنگام پیغام دادن مجبور به انجام هیچ کدوم از این کارا نیستین. تحقیقات جدید نشون داده آدما هنگام پیغام دادن، بیشتر مواقع دروغ می گن. محققان واسه فهمیدن به این مسأله دست به آزمایش جالبی زدن. اونا به نفر اول مقداری پول می دادن تا اونو با نفر دوم که از راه پیغام با اون در تماس بود، تقسیم کنه.
نفر دوم از مقدار پولی که در اختیار نفر اول قرار می گرفت اطلاعی نداشت. یافته های این آزمایش نشون داد که تقریباً همه شرکت کنندگان (۹۲ درصد) درباره مبلغ اولیه پولی که به اونا داده شده بود دروغ می گفتن و به نفر دوم که از راه پیغام با اون در تماس بودن کمتر از مقداری که باید، پول می دادن. علاوه بر این، بیشتر کسایی که مسئول تقسیم پول بودن، اصلاً احساس گناه نمی کردن، چون کسی که با اون از راه پیغام رابطه داشتن، به اندازه کافی براشون واقعی به نظر نمی رسید.

۴- شخصیت آدما رو از روی کفش هاشون می تونین تشخیص بدین

به گفته روانشناسان، شما می تونه با در نظر گرفتن کفشای بقیه، به نکات زیادی درباره شخصیت اونا پی ببرین. مثلا، افراد دقیق و باریک بین، کفشای نو و تمیز به پا می کنن، چون دوست ندارن که وقتی چشم شون به کفش هاشون میفته، احساس بدی پیدا کنن.

کفشای راحت تقریباً همیشه نشون دهنده خوب بودن شخصیت صاحب شون هستن. افراد خونسرد و آروم هم بیشتر به دلایلی، کفشایی می پوشند که راحت نیستن.

۵- نوشیدنیای ورزشی مؤثر هستن، حتی اگه از اونا نخورین

نوشیدنیای ورزشی تبدیل به یه تجارت بزرگ شدن و پول زیادی رو نصیب تولید کننده های خود می کنن. واسه همینه که تبلیغات زیادی واسه اونا می شه و تلاش می شه تا مردم رو راضی کنن که این نوشیدنیا فواید زیادی دارن. اما همه پیشرفت و بهبودی که با خوردن اونا در کارکرد ورزشی شما ایجاد می شه، در برابر لذتی که نوشیدن قند فراوون این نوشیدنیا براتون داره، هیچه.

بله، نوشیدنیای ورزشی مؤثر هستن، اما نه به خاطر فرمول جادویی شون، بلکه به خاطر این که مغز شما قند موجود در اونا رو جایزه تلاشاتون تلقی می کنه و پس کارکرد شما خوب میشه. واقعا، اصلاً نیاز نیس این نوشیدنیا رو بخورین و کافیه بدون قورت دادن، اونا رو در دهن تون بچرخونین و همون لذت رو دریافت کنین.

اگه به دنبال یه جانشین سالم و مناسب واسه نوشیدنیای ورزشی هستین، واسه خودتون اسموتی درست کنین یا یه عدد موز بخورین.

۶- کسایی که به آینده فکر نمی کنن، خوشحال تر از کسایی هستن که واسه آینده خود برنامه دارن

روشنه که بین فکر کردن به رانندگی با یه ماشین و رانندگی با اون در واقعیت، فرق زیادی هست.
واقعا، فکر کردن به آینده فقط زندگی ما رو خراب می کنه.

شاید براتون عجیب به نظر برسه، اما بعضی از زبانا در دنیا هستن که زمان آینده در دستور زبون اونا تعریف نشده. طبق تحقیقات، کسایی که به این زبانا صحبت می کنن، در جا و زمان فعلی بهتر تصمیم می گیرن و در کل افراد شادتری هستن.

 

۷- موسیقی به ما قدرت بیشتری میده

 

بیشتر افراد هنگام ورزش کردن به موسیقی گوش میدن.

محققان فکر می کنن این کار نه فقط واسه گوشامون لذت بخشه، بلکه واسه سلامت ما هم خوبه. طبق تحقیقات، موسیقی کارکرد ما رو پیشرفت میده، باعث می شه بتونیم وزنه ها رو به مدت طولانی تری بالا نگه داریم و سرعت دویدن ما رو بیشتر می کنه.

نوشته دیگر :
معرفی «موزه ایران باستان» در تهران و گزارش خبرهای مربوط به آن

این اثر مخصوصا وقتی بیشتر می شه که ریتم موسیقی با ریتم ورزش کردن ما هماهنگ باشه. در اینصورت، به تلاش کمتری نیاز میشه، اما ورزش کردن تون بازم اثر خود رو داره.
هم اینکه وقتی که ذهن ما درگیر احساسات مون نباشه و به جای اون، مشغول گوش دادن به موسیقی باشیم، طاقت و تحمل ما بیشتر می شه.

۸- خوشبویی، جذابیت تون رو بیشتر می کنه

تحقیقات دانشندان بریتانیایی نشون داده کسایی که بوی خوبی میدن، از نظر بقیه افراد جذاب تری هستن. این محققان در آزمایش خود، شرکت کنندگان رو به دو گروه تقسیم کردن: یه گروه از عطر استفاده کردن و گروه دیگه نه. بعد از اون، از شرکت کنندگان فیلم گرفتن و اونا رو به یه گروه سوم نشون دادن تا اندازه جذابیت هر کدوم از اعضای گروه های اول و دوم رو با در نظر گرفتن فیلما تخمین بزنن.

یافته های آزمایش عجیب بود: کسایی که به خود عطر زده بودن، باحال تر به نظر می رسیدن، با وجود اینکه اعضای گروه سوم نمی تونستن بوی بدن اونا رو احساس کنن. به گفته محققان، آدما وقتی می دونن که خوشبو هستن، اعتماد به نفس بیشتری دارن. پس، یادتون نره که به کار گیری عطر کمک می کنه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشین و باحال تر به نظر برسین.

۹- با گرسنگی کشیدن می تونین ساعت بدن تون رو تغییر بدین

واسه هممون، مخصوصا در تعطیلات یا مسافرت پیش اومده که چندین شب رو بیدار ماندیم و صبحا خوابیدیم. اما بعد از یه مدت شب بیداری مجبوریم ظرف چند روز ساعت بدن مون رو دوباره تنظیم کنیم تا بتونیم بعد از این مدت سرحال و پرانرژی به سر کار برگردیم. درسته که می تونیم با زودتر بیدار شدن، تلاش کنیم برنامه جدیدی رو به بدن مون یاد بدیم اما این به اون معنیه که تا وقتی که هنوز ساعت بدن مون تنظیم نشده باشه بازم دیر می خوابیم و با زودتر بیدار شدن، خواب کمتری داریم. پس روش خیلی باحالی نیس.

اما روش دیگری هست که بدن رو از نو تنظیم و ساعت داخلی اونو درست می کنه.
واسه این کار کافیه که به مدت ۱۶ ساعت چیزی نخورین. نکته اینجا هستش که ساعت زیستی ما دقیقاً به همون اندازه به غذا وابسته که به نور. بعد از حدود ۱۶ ساعت، بدن کم کم کنترلش رو از دست میده و تنها چیزی که می خواد غذا هستش.
پس، همون وقتی که شما شروع به خوردن کنین رو بدن «صبح» تلقی می کنه و ساعت بدن تون از نو تنظیم می شه.

۱۰- خوابیدن به شما کمک می کنه اطلاعات رو یادتون باشه

اگه مجبورین اطلاعات زیادی رو یاد بگرید، بهتره کار یادگیری رو یه روز قبل از وقتی که به اون اطلاعات نیاز دارین، شروع کنین. به ادعای محققان، خیلی با اهمیته که شب قبل از امتحان، خواب خوب و کاملی داشته باشین. تحقیقات نشون داده اگه یادگیری چیزی رو یه روز قبل از امتحان شروع کنین، اثر بیشتری داره تا اینکه اونو بیست دقیقه قبل از امتحان یاد بگیرین.

وقتی خوابین، مغز شما اطلاعاتی که در طول روز به دست آورده رو پردازش می کنه.
چگونگی کارکرد اون مثل یه کامپیوتر می مونه: وقتی بقیه برنامه ها رو می بندید، سیستم اصلی سریع تر کار می کنه.

این مسأله در مورد مغز هم صدق می کنه.

وقتی احتیاجی به کنترل بدن نباشه، مغز اطلاعات رو بسیار سریع تر پردازش می کنه.

۱۱- رنگ قرمز به برنده شدن شما کمک می کنه

محققان بریتانیایی به این نتیجه رسیدن که تیمایی که لباس قرمز رنگ دارن، در مقایسه با بقیه تیما، شانس بیشتری واسه برنده شدن در مسابقه دارن. این مسأله در مورد همه ورزشا صدق می کنه، هم ورزشای تیمی و هم ورزشای تکی.

البته اگه حریف شما قهرمون رشته خودش بوده باشه و بار اولی باشه که شما تو یه رقابت شرکت می کنین، رنگ قرمز کمکی به شما نمیکنه. اما اگه شانس برابری با حریف تون داشته باشین، رنگ قرمز می تونه به شما کمک کنه که مسابقه رو ببرین. به باور محققان، دلیل این مسأله اون هستش که رنگ قرمز تداعی کننده تسلط و برتریه.

۱۲- هر وقت چیزی رو لمس کنین، دیگه دوست دارین که اونو بخرین

فروشنده های باتجربه می دونن که اگه چیزی که میخوان به شما بفروشن رو لمس کنین، احساس می کنین که می خواین اون چیز رو بخرین. واسه همینه که وقتی می خواین ماشینی رو بخرین، به شما اجازه میدن که پشت فرمانش بشینین و اونو امتحان کنین. ما حتی آمادگی اونو داریم که واسه چیزایی که لمس شون کردیم پول بیشتری بدیم، چون یه بار که اونا رو لمس کنیم، از زمان دیگه اونا رو مال خودمون تلقی می کنیم.

این مسأله از زاویه دیگری هم صدق می کنه.

اگه اجازه لمس چیزی رو به کسی ندن، در بیشتر مواقع کسی اونو نمی نخیز. دلیل این مسأله اون هستش که آدما فکر می کنن اون چیز قابل اطمینان نیس و می تونه خیلی راحت بشکنه یا خراب شه.

۱۳- هر کدوم از گوشامون چیزها رو به شکل متفاوتی می شنون

به ادعای محققان، گوش چپ ما چیزها رو به شکلی متفاوت از گوش راست ما می شنوه. گوشای چپ و راست ما به خاطر متفاوت بودن وظایف نیم کره های مغز، رشد متفاوتی از هم دارن. در نتیجه، ما صدای حرف زدن رو با گوش راست مون و صدای موسیقی رو با گوش چپ مون بهتر می شنویم.

واسه رسیدن به اهدافتون به ناخودآگاه خود پناه ببرین

۷ حقیقت علمی بسیار باحال در مورد ناخودآگاهتان که شاید از اونا بی‌اطلاع هستین

نویسنده سوم