سفر به فضا، آینده صنعت گردشگری جهان؛ از گردشگری فضایی بیشتر بدانیم

سفر به فضا، آینده صنعت گردشگری جهان؛ از گردشگری فضایی بیشتر بدانیم

گردشگری فضایی به یکی از بحثای داغ سالای گذشته تبدیل شده.
بعد از ده ها جستجو در فضا و تلاش واسه گسترش علم فضایی، حالا با پیشرفت تکنولوژی، بشر به فکر اون افتاده که سفرهای فضایی رو تبدیل به منبعی واسه کسب درآمد کنه، تا حدی که شرکتای مطرح دنیا در رقابتی نزدیک تلاش دارن در این بخش از همدیگه پیشی بگیرن. با اینکه طرحای گردشگری فضایی در سالای آینده محقق می شن، اما تا حالا استقبال خیلی از طرف مردم دنیا از این طرحا شده.
در ادامه به چند حقیقت باحال درباره سفرهای فضایی می پردازیم.

۱- اولین مسافران مریخ شاید خیلی زود راهی این سیاره می شن

در ماه مارس سال میلادی جاری بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، به آژانس فضایی ناسا اعلام کرد تا سال ۲۰۳۳ باید امکان سفر به مریخ جفت و جور شه و حالا ناسا در حال ساخت راکت جدیدیه که «سیستم پرتاب به فضا» (Space Launch System) اسمشه. انرژی گرمایی ای که از راکتای بالا برنده قوی این سیستم طی همون دو دقیقه مرحله پرتاب تولید می شه به حدیه که می تونه انرژی ۹۲ هزار خونه رو واسه یه روز کامل تأمین کنه.

۲- شرکتای زیادی در فکر کسب درآمد از فضا هستن

همین حالا دست کم چهار شرکت خصوصی با همدیگه در رقابت هستن تا اولین تاکسی سرویس فضایی رو واسه بردن خواهندگان به فضا ارائه بدن. این شرکتا عبارتند از: بوئینگ، اسپیس ایکس (واسه ایلان ماسک)، بلو ارجین (واسه جف بزوس) و ورجین گلکتیک (واسه ریچارد برنسون). شاید اولین سفرها تا نزدیکی مرز فضا انجام می شه، یعنی بیشتر از ۱۰۰ مایل (حدود ۱۶۱ کیلومتر) بر بالای کره زمین که در اونجا گردشگران می تونن حالت بی وزنی رو تجربه کنن و از منظره های عجیبی که می بینن لذت ببرن. الان بلیتای سفر فضایی شرکت ورجین گلکتیک به قیمت ۲۵۰ هزار دلار به فروش می رسه و تا حالا ۷۰۰ نفر ثبت نام کردن.

۳- به زودی می تونیم از فضا زنگ بزنیم

اوایل سال آینده میلادی، تماس تلفنی از فضا ممکن می شه.
شرکتی آلمانی با همکاری شرکت نوکیا مبادرت به ساخت اولین شبکه ۴G در کره ماه در سال ۲۰۱۹ کرده. این سیستم به فضانوردان این امکان رو میده تا ویدئوهای خود رو به زمین ارسال کنن. شرکتای دیگری هم در حال طراحی منظومهای ماهواره ای هستن که دسترسی به اینترنت رو واسه همه ساکنان زمین شدنی می کنه.

۴- حضور در فضا صدماتی به دنبال داره

 

 

در جاذبه نزدیک به صفر فضا، توده استخوانی و عضلانی تون از کف میره و جریان خون دوباره در بدن تون پخش می شه، مسأله ای که باعث خستگی قلب می شه.
هم اینکه در فضا در برابر اندازه خیلی از تشعشعات قرار می گیرین. طبق ارزیابیای ناسا، اندازه تشعشعاتی که یه فضانورد در برابر اون قرار میگیره دست کم به اندازه ۱۵۰ بار رادیوگرافی قفسه سینه س.

۵- به بینایی تون هم آسیب وارد می شه

بیشتر از نصف فضانوردان امریکایی، مخصوصا بعد از حضور دراز مدت در ایستگاه فضایی بین المللی، از مشکلات چشمی رنج می برن. محققان فکر می کنن این مشکلات به وجود اومده به وسیله جا به جایی مایعات در بدنه که به اعصاب چشما فشار وارد می کنه.
این فشار هم اینکه می تونه باعث پهن شدن دائمی کره چشم شه.

۶- واسه پوست تون خوبه

 

 

بعد از یه ماه حضور در فضا، مقدار خیلی از پوست پاهاتون (پینهای پا) ریزش می کنه و پوست تون به لطافت پوست یه بچه می شه.
اما حضور در فضا ما رو جوون می کنه؟ محققان با بررسی دی ان ای فضانوردی به نام اسکات کلی فهمیدن انتهای کروموزومش طی ۳۴۰ روز حضورش در فضا بلندتر شده بود. نکته عجیب اینه که معمولا با بالا رفتن سن انتهای کروموزوما کوتاه می شه.
با اینکه به تحقیقات بیشتری در اینباره نیازه اما حالا این سوال مطرحه که حضور در فضا روند پیری رو برعکس می کنه.

نوشته دیگر :
بر اساس گزارش های جدید نیمی از ثروت جهان تنها در اختیار ۸ مرد است

۷- قدتون بلندتر می شه

وقتی روی کره زمین هستیم، نیروی جاذبه به ستون فقرات فشار می آورد. اسکات کلی در زمان حضورش در ایستگاه فضایی بین المللی به دلیل جاذبه نزدیک به صفر فضا، قدش به اندازه ۲ اینچ (حدود ۵ سانتیمتر) بلندتر شده بود. متأسفانه بعد از برگشت به زمین، قدتون به همون اندازه قبلی برمیگرده.

۸- فکرهایی هم واسه محل اقامت مسافران شده

یه شرکت امریکایی به نام اوراین اسپن تازگیا امکان رزرو یه هتل باشکوه فضایی رو جفت و جور کرده که در سال ۲۰۲۲ گشایش می شه.
با پرداخت ۹/۵ میلیون دلار می تونین اقامتی ۱۲ روزه در این هتل داشته باشین و قبل از اون به مدت ۳ ماه تحت آموزش قرار می گیرین. آژانس فضایی روسیه هم اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ هتلی رو به شکل سفینه فضایی واسه اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب می کنه.

۹- قوانین پوشش در فضا سفت و سنگینه

لباسای فضانوردی ناسا حدود ۱۲۷ کیلوگرم وزن دارن اما به دلیل اینکه در فضا جاذبه نزدیک به صفره، وقتی این لباسا بپوشید، سنگینی شون رو احساس نمی کنین.

۱۰- تنوع غذایی در فضا کم نیس

فضانوردها بیشتر از ۲۰۰ انتخاب واسه غذا و نوشیدنی دارن اما افسانه ای هست که اونا بستنی مخصوصی به نام «بستنی فضانورد» دارن. این تصور اشتباهه و اونا هم بستنی معمولی می خورن. اما خوردن یه ماده غذایی در فضا پیشنهاد نمی شه و اون چیزی نیس جز نون. در سال ۱۹۶۵، بعد از اینکه دو فضانورد ناسا یه ساندویچ گوشت خوردند، خرده های نون در همه جای سفینه به پرواز در اومدن و لوازم اونو دچار اشکال کردن. البته خوردن نونای ورقه ای ایرادی نداره.

۱۱- آب در فضا گران تر در میاد

آبی که در فضا می خورین واقعا تصفیه شده عرق و ادرار خود شما هستش.
از سال ۲۰۰۸، بیشتر از ۱۰،۲۰۵ کیلوگرم آب از ادرار خدمه ایستگاه فضایی بین المللی به دست اومده.

۱۲- ستاره های دنباله دار همیشه چیزی نیستن که تصور می کنیم

بعید نیس اون ستاره دنباله داری که با دیدنش آرزو کردین تیکه ای از مدفوع فضانوردها بوده باشه! مدفوع فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی، بعد از منجمد و خشک شدن، بعضی وقتا در فضا تخلیه می شه.
این تیکهای مدفوع وقتی به نزدیکی کره زمین می رسن، در برخورد با اتمسفر زمین آتیش می گیرن و مثل ستاره دنباله دار به نظر می رسن.

۱۳- می تونین ایستگاه فضایی بین المللی رو دنبال کنین

اگه تصمیم ندارین سفرهای فضایی رو تجربه کنین، بازم می تونین مکان ایستگاه فضایی بین المللی رو دنبال کنین. از اونجایی که برق ایستگاه فضایی از راه پنلای خورشیدی زیاد اون تأمین می شه، ممکنه بعضی وقتا حتی در شهرهای بزرگ بتونین اونو هنگام سحر یا غروب افتاب در آسمون ببینین.
جدولای رؤیت ایستگاه فضایی بین المللی رو می تونین در سایت ناسا ببینین.

نویسنده سوم