بر اساس گزارش های جدید نیمی از ثروت جهان تنها در اختیار ۸ مرد است

بر اساس گزارش های جدید نیمی از ثروت جهان تنها در اختیار ۸ مرد است

طبق گزارش جدید موسسه آکسفام هشت میلیاردر معروف که همه مرد و ۶ نفر از اونا آمریکایی هستن جمعاً بیشتر از نصف مردم دنیا ثروت دارن.

این گزارش اندازه نابرابری  رو در جهان به روشنی به تصویر میکشه. ارقام منتشر شده نشون میدن که یه درصد از ثروتمندان جهان جمعا بیشتر از بقیه  ۹۹ درصد جمعیت جهان ثروت دارن. این گزارش در اولین روز از نشست اقتصاد جهانی در داووس (Davos) که امسال با عنوان “مدیریت جوابگو و مسئولانه” برگزار شد ارائه شده.

سال گذشته موسسات خیریه در گزارش خود اعلام کردن که ۶۲ شخصیت پولدار جهان جمعاً بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت فقیر جهان ثروت دارن اما تحقیقات بعدی نشون داد که اندازه شکاف و نابرابری در پخش ثروت در دنیا بسیار بیشتر از رقمی بوده که قبلاً برآورد شده.

۸ مردی که به اندازه نصف جمعیت جهان ثروت دارن عبارتند از : بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت، آمانسیو اورتگا مالک برند زارا (Zara)، وارن بافت سرمایه دار آمریکایی، کارلوس سلیم هلو مالک گروه شرکتای گروپو کارسو (Grupo Carso)، جف بزوس موسس سایت آمازون، مارک زاکربرگ موسس فیسبوک، لری الیسون یکی از موسسان شرکت اوراکل و مایگل بلومبرگ تاجر و شهردار قبلی نیویورک سیتی.

جمعا ۴۲۶ میلیارد دلار از کل سرمایه جهان در اختیار این ۸ شخصیت پولدار قرار داره (هر کدوم ۵۱ میلیارد دلار) در حالی که ۳٫۷ میلیارد نفر از جمعیت جهان که طبقه فقرا رو تشکیل میدن جمعاً ۴۰۹ میلیارد دلار از ثروت جهان رو در اختیار دارن (هر کدوم ۱۱۱ دلار).

تعدادی از این شخصیتای پولدار اعلام کردن که قبل یا بعد از مرگ ثروتشون به موسسات خیریه واگذار می شه.

مارک گولدرینگ ، رییس اجرایی انگلیسی آکسفام، میگه: ” امسال تصویر نابرابری از هر زمان دیگری روشن تر، مشخص تر و البته حیرت آورتره. خنده داره که تعدادی از آدما که تو یه ماشین گلف جا می شن بیشتر از نصف جامعه بشری ثروت داشته باشن”.

“در حالی که از هر ۹ نفر یه نفر امشب با شکم گرسنه به تختخواب میره، تعداد کمی از میلیاردرها اون قدر ثروت دارن که واسه خرج کردن اون به صدها سال زندگی نیازه. این حقیقت که یه سرمایه دار میلیاردر می تونه خیلی راحت ثروت اندوزی کنه در حالی که خیلی از مردم در داخل و خارج از آمریکا از فقر رنج می برن نشون دهنده نبود شفافیت در نظام اقتصاد سرمایه داری ماست”.

” نابرابری تنها مردم رو در دام فقر گرفتار نمی کنه بلکه جوامع انسانی رو از هم جدا کرده و باعث فساد در اقتصاد هم می شه.
مساوی نیس که روسای ارشد سودهای هنگفت رو به خونه ببرن در حالی که دستمزد کارگران با احتمال خیلی کم زیاد میشه. انصاف نیس که شرکتای چند ملیتی و میلیونرها از پرداخت مالیات طفره رفته در حالی که روز به روز خدمات عمومی کم میشه”.

نوشته دیگر :
کتاب هایی به قلم کارآفرینان: از «رالف لورن» تا «اپرا وینفری»

هشت مرد پولدار جهان: (از بالا سمت چپ) بیل گیتس، آمانسیو اورتگا، وارن بافِت، کارلوس سلیم هِلو. (از پایین سمت چپ): جف بزوس، مارک زاکربرگ، لری الیسون، مایکل بلومبرگ

گزارش بنیادهای خیریه نشون میده که اندازه نابرابری با تصرف کلی سود اقتصادی جهان به وسیله کسایی که پولدار بودن زیاد شده.
بین سالای ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱، دستمزد ماهانه جمعیت ۱۰درصدی فقرای جهان  به صورت میانگین تنها ۶۵ دلار زیاد شده اما در همین مدت دستمزد ماهیانه ۱۰ درصد طبقه پولدار افزایش ۳٫۲۷۸ دلاری رو نشون میده.

در همین مدت کمترین یه درصدی ثروتمندان جهان ماهیانه به صورت میانگین ۱۱٫۸۰۰ دلار افزایش درآمد داشتن.

در نتیجه حجم کلی ثروت جهانی در دستان یه درصد  از سرمایه داران کلی و کلا ۱۰ درصد از جمعیت جهان متمرکز شده در حالی که افراد حاضر در ۷۰-۸۰ درصد پولدار جهان هم تنها ۲٫۳ درصد از کل ثروت دنیا رو در اختیار دارن و ۸۹ درصد سرمایه بین المللی واسه همون ۱۰ درصد سرمایه دار کلی س.

هم اینکه موسسه آکسفام گزارشی ارائه داده که این موسسه رو از انتقاداتی که در سالای گذشته به اون شده مبرا می کنه.
منتقدان اعلام کردن که خیلی از افراد با درآمد بالا که در آینده جزو اقشار پولدار می شن الان در گروه ۱۰ درصد جمعیت فقیر جهان قرار گرفتن- مثلا پزشکی که تازگیاً گواهی کار خود رو در آمریکا یا بریتانیا دریافت کرده و داراییایی کم اما بدهیای بالایی به خاطر مخارج دانشجویی خود داره.

با این وجود گزارش گذشته آکسفام نشون میده که اینجور مواردی تنها سهم بسیار کمی از ۵۰ درصد فقیر جهان رو به خود دادن. تنها یه در صد از این افراد در آمریکای شمالی و ۱۰ درصد هم در اروپا زندگی می کنن و بیشترین این افراد در کشورای آفریقایی، هند و چین سکونت دارن.

موسسات خیریه از رهبران حاضر در اجلاس داووس خواسته ان که با جلوگیری از فرار مالیاتی افراد پولدار، افزایش سرمایه واسه بخش سلامت عمومی و آموزش همگانی و بهبود حقوق و شرایط کاری کارگران سیاست اقتصادی انسانی تری رو اتخاذ کنن.

نویسنده سوم