معرفی «موزه ایران باستان» در تهران و گزارش خبرهای مربوط به آن

معرفی «موزه ایران باستان» در تهران و گزارش خبرهای مربوط به آن

در گزارش امروز سرویس گردشگری ما، در ادامه سلسله حرفای معرفی مراکز گردشگری تهران، شما رو به موزه ملی ایران می بریم تا با ظرفیتای تاریخی و قابلیتای اطلاع رسانی این موزه و درگاه مربوطه، آشنا شید. جایی در خیابون امام خمینی تهران که یکی از مقصدهای گردشگری پایتخت بوده و کاخ گلستان و موزه ملی ملک و موزه آبگینه در دور و بر اون قرار داره و خبرهای خوبی از اون تا ماه های آینده به گوش می رسه.

جالبه بدونین ما تا کنون به بررسی موزه های جور واجور پرداخته که از اون جمله میشه به: کاخ گلستان، کاخ نیاوران، کاخ سعد آباد، موزه مقدم، موزه آبگینه، موزه میراث دهاتی گیلان، موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی، موزه ساعت، موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و این روش معرفی موزه های تهران، ایران و جهان در هفته های آینده هم ادامه پیدا می کنه.

امروز، درباره موزه ملی ایران صحبت می کنیم که تعداد بازدید کننده هاش در نوروز ۹۶ نسبت به نوروز ۹۵، ۶۴ درصد رشد داشته.
این موزه، یکی از بهترین موزه های ایران و جهان بوده که قدمت بعضی از آثار به نمایش گذاشته شده در اون، به بیشتر از ۸ هزار سال پیش برمیگرده.

این ظرفیت فوق العاده گردشگری پایتخت رو که در دور و بر خیابون ۳۰ تیر قرار داره، در نظر داشته باشین که یکی از دیدنی ترین نقاط گردشگری سرزمین چهار فصل ایران هستش.

 

 

با ما همراه باشین.

 

 

درباره موزه ملی ایران

موزه ملی ایران، پرتال خوبی داره که در این نشانی در دسترسه. همونجوریکه در تصویر بالا مشاهده می کنین، بخشای جور واجور موزه خوب در این درگاه معرفی شده که از ان جمله میشه به معرفی موزه، راهنمای بازدید، موزه ها، معرفی آثار، برنامه ها، پژوهشا، نمایشگاه ها و گزارشات روزانه اشاره کرد.

موزه ملی ایران با قدمتی بیشتر از ۸۰ سال، نه فقط بزرگترین موزه باستان­ شناسی و تاریخ ایرانه بلکه از نظر حجم، تنوع و کیفیت آثار جزء یکی از چند موزه بزرگ جهان هم حساب می­شه. اگه می خواید تا بخشی از تاریخ چند هزار ساله تمدن پارس رو ناظر باشین، بازدید از سالنای جذاب با آثار جور واجور و تاریخی موزه مادر ایران رو به شما پیشنهاد میکنیم که شک نداشته باشین یکی از مقصدهای گردشگری عصری در تابستون و دیگه ایام ساله.

این موزه در فرهنگ موزه ­داری ایران به عنوان موزه مادر حساب و با هدف نگاهداری و تحقیق در آثار گذشتگان، معرفی و نمایش و انتقال اونا به نمایندگان، ایجاد و تقویت و تفاهم میان اقوام و ملل، شناخت و نمایش سهم اونا در فرهنگ و تمدن جهانی، کمک و تلاش در بهبود و افزایش اندازه علم عمومی مردم، مخصوصا علم ­آموزان، دانشجویان و محققان بر پا شده .

واسه اولین بار پیشنهاد ایجاد مکانی به نام موزه به وسیله مرحوم مرتضی قلی هدایت ملقب به صنیع الدوله عنوان شد.
اون در فکر ایجاد موزه و اداره‌ای به نام اداره عتیقات واسه ساماندهی به وضع جستجو‌های تجاری بود اما به این مقصود نرسید. اولین موزه در ۱۲۹۵ خورشیدی به نام موزه ملی یا موزه معارف در یکی از اتاق‌های بزرگ وزارت معارف که در سمت شمال بنای مدرسه دارالفنون قرار داشت تشکیل شد.
این موزه دارای ۲۷۰ قلم شی مفرغی، سفالی، شیشه‌ای، سکه، اسلحه‌های قدیمی، مهر، اشیای چوبی، مرقعات، کتاب و منسوجات بود که به وسیله کارمندان اداره عتیقات جمع‌بیاری یا به وسیله مردم اهدا شده بود.

در ۱۳۰۴ خورشیدی اشیای این موزه به تالار آیینه عمارت مسعودیه منتقل شد.
از سویی با شروع حفاری باستان‌ شناسا اروپایی مخصوصا هیئت باستان‌شناسی فرانسه به ریاست ژاک دومرگان (J.Demorgan) از سال ۱۲۷۶ خورشیدی (۱۸۹۷ میلادی) در شوش توجه مردم ایران به اهمیت مواریث فرهنگی جلب شد.
در سال ۱۳۰۶ خورشیدی امتیاز بدون قید و شرط طرف باستان‌ شناسا فرانسوی در ایران لغو گردید. به اون‌ها اجازه داده شد فقط در شوش به حفاری بپردازند.

از اون‌جا که ایران تصمیم گرفته بود تا موزه و کتابخونه ملی تاسیس کنه، پس امتیاز طراحی و اجرای اون به فرانسویان داده شد.

به همین منظور آندره گدار مهندس فرانسوی در سال ۱۳۰۸ خورشیدی ۱۹۲۹ میلادی واسه تاسیس موزه و کتابخونه به ایران اومد و رسما کار خود رو شروع کرد.
از اون‌ جایی که طرح و نقشه یه موزه باید با موضوع و اشیای داخل اون رابطه و هماهنگی داشته و با تاریخ و هنر اون سرزمین در رابطه و پیوسته باشه از این نظر نما و سردر ورودی موزه به سبک نمای ایوون کسری ساخته شد.
(ایوون کسری نام کاخ مشهور شهر تیسفون پایتخت دولت ساسانیه که ایوون اون ۳۵ متر بلندی و ۵۰ متر پهنا و ۲۵ متر عمق داره).

 

 

تصویری از آثار قفسه ای موزه ایران باستان

این موزه دارای ۲۷۰ قلم شی مفرغی، سفالی، شیشه ­ای، سکه، اسلحه­های قدیمی، مهر، وسایل چوبی، مرقعات، کتاب و منسوجات بود که به وسیله کارمندان اداره عتیقات جمع آوری یا به وسیله مردم اهدا شده بود. در ۱۳۰۴ خورشیدی اشیای این موزه به تالار آئینه کاخ مسعودیه منتقل شد.

جالبه که بدونین، حالا ده ها هزار شی تاریخی در گنجینه موزه ملی ایران نگهداری می شه و بنا به گفته مسئولان، هنوز تعداد خیلی از آثار باستانی و تاریخی شهر سوخته  (واقع در سیستان و بلوچستان) کشف نشده که با انجام اون، میشه بر ارزش گنجینه موزه مادر باستان شناسی ایران اضافه کرد.

http://www.aparat.com/v/w97N1

در موزه ایران باستان، اشیا به قبل از تاریخ، دوره قبل از اسلام  پس از اسلام تقسیم بندی می شه و آثاری رو تماشاگر هستین که در دنیا بی نظیره و قیمتی واسه اون نمیشه تعیین کرد.

در موزه ایران باستان چه خبره؟

اگه دوست دارین بدونین که در موزه ایران باستان در چند وقت گذشته چه اتفاقای برگزار شده، محورهای مهم ترین رویدادهای چند هفته گذشته رو تقدیم حضوتون می کنیم.

۲۵ اثر جدید موزه ایران باستان در موزه هنرهای معاصر

خبر اول اینکه مدیرکل موزه ملی ایران تازگیا اعلام کرد که بیست و پنج اثر از مجموعه موزه ملی ایران با نقش شیر در نمایشگاه «پرویز تناولی و شیره های ایران» در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد. اون با بیان این‌ که نمایشگاه پرویز تناولی و شیره های ایران با تاکید بر پنج هزار سال نقش شیر در هنر و فرهنگ ایرونی از روز دوشنبه – ۱۲ تیر – در موزه هنرهای معاصر گشایش شد، گفت: این نمایشگاه که نگاهی‌ هنری – تاریخی به نقش شیر در آثار ایرونی از هزاره سوم پیش‌ از میلاد تا دوره معاصر داره، به همت و همکاری موزه پرویز تناولی، موزه هنرهای معاصر، موزه ملی ایران، موزه نقاشی پشت شیشه، موزه رضا عباسی و مجموعه‌داران خصوصی برگزار شده.

ایشون در توضیح آثار شرکت‌ کننده در این نمایشگاه از مجموعه موزه ملی ایران گفت: در این نمایشگاه ۲۵ اثر مهم از مجموعه موزه ملی ایران به نمایش در اومده که شامل آثار زرین، سیمین، مفرغین و گچبری بوده و از دید وقتی از هزاره سوم پیش‌ از میلاد تا دوره ساسانی رو شامل می‌شه.

این آثار واسه محوطه‌ هایی مانند جیرفت، ارجان، حسنلو، عمارلو و تخت‌ جمشید هستن. نوکنده در توصیف نقش شیر روی این آثار تاریخی اعلام کرد: نقش شیر در دوره‌ های پیش‌ از تاریخ، تاریخی و اسلامی تا سده‌های گذشته همیشه جایگاه خاصی در هنر و تمدن این سرزمین داشته و درخشش اونو می‌توان در تزیینات وابسته به معماری، اشیای ظاهری، هدایای تدفینی، زیورآلات و اشیای تزیینی و جنگ‌ افزار دید که کرد اونا در آثار موزه ملی ایران به روشنی دیده می‌شه.

به گفته‌ ایشون، علاقمندان به تاریخ، هنر و فرهنگ می‌تونن تا هفتم شهریور، روزای یکشنبه تا جمعه، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در موزه هنرهای معاصر در خیابون کارگر شمالی، جنب پارک لاله از این نمایشگاه دیدن کنن.

کشور یکی از گرون ترین و مهم ترین موزه هنرهای معاصر دنیاس که در اون صدها تابلوی نفیس چند میلیون دلاری از نقاشان برجسته جهان نگهداری و در برابر دید عموم قرار داره.

نوشته دیگر :
کتاب هایی به قلم کارآفرینان: از «رالف لورن» تا «اپرا وینفری»

کلاهخود ۲ هزار ساله به موزه ایران باستان رفت

کلاهخود دو هزار سال از جمله «آثار کمتر دیده شده» تاریخی و باقی مونده از امپراطوری‌ های ایران باستان رو در موزه ملی ایران ببینین.
روابط عمومی موزه ملی ایران اعلام کرد، نمایشگاه «آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران» که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در موزه ملی ایران گشایش شده، در میان آثاری که به نمایش درآمده، کلاه‌خودی دو هزار ساله رو که در شمال خلیج فارس کشف شده، هم در برابر نمایش قرار داده.

شهرام حیدرآبادیان، مسئول بخش تاریخی موزه ملی ایران درباره این وسیله تاریخی می‌گوید: در ایران باستان به کار گیری جنگ‌افزار و زره مخصوصا از دوران اشکانیان (۲۴۸ قبل از میلاد – ۲۲۴ میلادی) بسیار عادی بود و ساخت و کاربرد بزرگی در قلمروی امپراتوری‌ های ایران باستان داشتن. اون با بیان این‌ که به دلیل محدود بودن مثل این یافته‌ های باستان‌ شناسی، تنها نمونه‌ های کمی از اونا در اختیار موزه‌ های معتبر دنیاس.

در بهمن ماه سال ۱۳۸۱ در بررسی‌های باستان شناسی گروهی از غواصان به سرپرستی حسین توفیقیان از پژوهشکده باستان شناسی در آبهای منطقه «بندر ریگ» از توابع شهرستان گناوه مجموعه‌ای از سفال و جنگ افزارهای واسه دوره اشکانی کشف شد که بخشی از این مجموعه مهم الان در اختیار موزه ملی ایران قرار داره.

در بین این آثار مهم که قطعاتی از زره و آرنج یا زانوبند جنگاوران اشکانی هم شامل اون می شه، یه نمونه کلاهخود فولادی بسیار چشمگیره. مسئول بخش تاریخی موزه ملی ایران بیان می‌کنه: این اثر از جنبه هنر و فن فلزکاری اشکانیان اطلاعات خوبی در اختیار قرار میده.

این کلاه‌خود بنحوی استادانه با کمک فن ریخته‌گری و چکش کاری فرم گرفته و بعد با به کار گیری فوت وفن چکش‌کاری قطعات تزئینی از قبل طراحی شده نقره رو به شکل نواری شکل بر لبه و به شکل ستاره بر سطح اون نصب کرده‌ان. ۹ عدد از این ستاره‌های نقره امروزه باقی مونده که شایدً تعداد اونا در گذشته بیشتر بوده.

یوزهای ایران به موزه ایران باستان رفتن

«پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بر تیم ازبکستان و صعود به جام جهانی ۲۰۱۸، موزه ملی ایران از مردم خواست تا اولین نقوش «یوز ایرونی» رو روی سفال‌های منقوش به نمایش درآمده در موزه مادر ایران ببینه.» جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی اعلام کرد، سه ظرف منقوش سفالی در بخش قبل از تاریخ موزه ملی ایران که تصاویری از پلنگ و یوزپلنگ‌ های ایران روی اون‌ها هست به نمایش در اومده.

استاد نوکنده اضافه کرد، با در نظر گرفتن پیروزی پر افتخار تیم ملی فوتبال ایران و راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۸، از مردم می‌خواهیم تا سه ظرف منقوش با تصاویر یوز ایرونی که در این مقطع وقتی در موزه ملی ایران به نمایش درآمده‌ان رو از نزدیک ببینن.

این باستان‌ شناس با توضیح دادن این موضوع که قدیمی‌ترین تصاویر یوزپلنگ‌ها در ایران روی ظروف سفالی هستن، گفت: در علم باستان‌ شناسی به این ظروف «سفال سیلک III» یا «تمدن حصار» گفته می‌شه و حتما واسه ۳۳۵۰ – ۳۷۵۰ قبل از میلاد هستن.

به گفته‌ی اون این ظروف در محوطه‌های تاریخی مانند تپه حصار دامغان، تپه سیلک کاشون و تپه ایغربلاغ استان البرز و تپه چشمه علی به دست اومده‌ان. نوکنده با بیان این‌که این ظروف در جغرافیای فرهنگی فلات مرکزی، سمنان، تهران، قزوین، قم، اصفهان در حدود شش هزار سال پیش وجود داشته‌ان، گفت: ازگذشته یوزپلنگ به «چیتا» هم معروف بوده.

موزه ملی ایران در نوروز ۹۶

یکی از مقصدهای گردشگری که پیش بینی می شد به دست مورد استقبال گردشگران داخلی و بین المللی قرار بگیره، موزه ملی ایران بود. در نوروز ۹۶، این موزه پذیرای بازدید ده ها هزار بازدید کننده از سراسر ایران و جهان شد.
تصاویری از بازدید گردشگران از موزه رو در بالا مشاهده می کنین.

تفاهم نامه همکاری موزه ملی ایران با موزه شانگهای  و گیونگجوی

اوایل فروردین ۹۶ بود که خبر همکاری موزه ملی ایران با موزه شانگهای منتشر شد.

با هدف برگزاری نمایشگاه بزرگ جاده ابریشم، موزه شانگای چین و موزه ملی ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردن. به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، به دنبال ملاقات سه ماه گذشته‌ مسئولان موزه‌ی ملی ایران و موزه‌ی شانگهای چین، پرفسور «ژی گانگ»، مدیر موزه شانگهای و جبرییل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران در ملاقات با همدیگه درباره‌ی همکاری‌ های دو جانبه در مورد انتشارات مشترک، رد و بدل کردن کارشناس، برگزاری دوره‌های آموزشی و برنامه‌ریزی درباره مشارکت در برگزاری نمایشگاه بزرگ جاده ابریشم با حضور موزه‌های ملی کشورای راه باستانی ابریشم گفتگو کردن.

جالبه بدونین طی تفاهم نامه همکاری موزه گیونگجو کره جنوبی، بعضی از آثار باستانی این موزه هم در شهریور ۹۶ در موزه ملی ایران در برابر دید عمومی قرار می گیره. اگه می خواید بعضی از آثار باستانی کره جنوبی رو تو تهران ببینین، شهریور ماه به موزه ایران باستان برید که بخشی از تاریخ خاور دور رو در مرکز تهران در برابر نمایش عمومی قرار میده.

مجموعه انتخابی شامل بیشتر از یکصد اثر از جمله وسایل زرین، سیمین، ظروف و پیکره‌های سفالین و زینت آلات و دیگر آثار سلسله “سیله” است که تعدادی از اونا ناراحت از آثار فرهنگ‌ها و تمدن‌های قدیمی ایران از جمله دوره ساسانی هستن.

این اولین باره که آثار از این تمدن شرق آسیا در ایران به نمایش در میاد و فرصت منحصر بفردی واسه علاقمندان ایرانیه که از نزدیک این آثار خاص رو ببینن.

موزه لوور به موزه ملی ایران میاد

خبر باحال بعدی اینکه واسه اولین بار در ایران، نمایشگاه آثار تاریخی موزه‌ی لوور در موزه‌ی ملی ایران در فروردین ۹۷ برگزار می‌شه. پس از ورود ایرباس فرانسویا به تهران، قراره آثار تاریخی معروف ترین موزه قاره سبز در ماه های آینده به تهران بیاد و از اوایل سال ۱۳۹۷ در برابر دید عاشقان تاریخ و باستان شناسی کشور در موزه مادر ایران قرار بگیره که خود اتفاق بزرگیه.

روابط عمومی موزه ملی ایران قبلا گفته بود که به دنبال توافق اولیه بین موزه‌ی لوور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر تشکیل نمایشگاهی از آثار شاخص موزه لوور در موزه ملی ایران، هیاتی از کارشناسان این موزه به سرپرستی «ماریل پیک»، مدیر بخش شرق باستان لوور با جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران دیدار کردن.

در این دیدار دو طرف به دنبال مذاکرات قبلی درباره‌ی جفت و جور کردن مقدمات نمایشگاهی از آثار موزه لوور در موزه ملی ایران به بحث و رد و بدل کردن نظر پرداختن. بخاطر این هیات اعزامی از لوور به همراه کارشناسان موزه ملی از محل نمایشگاهی موزه ملی و شرایط اون بازدید کرده و توانایی‌های حفاظتی ـ امنیتی، امکانات فضایی و بقیه جزئیات رو با کارشناسان موزه ملی ایران مورد بررسی قرار دادن.

دو طرف در اواخر فروردین ۹۷ درباره انتخاب اشیا و بقیه موارد در رابطه دوباره در پاریس دیدار و گفتگو دارن. براساس برنامه‌ریزی‌ های اولیه، این نمایشگاه به مدت سه ماه در موزه ملی ایران برگزار می‌شه. در واقع بهار ۹۷، یکی از خاطره انگیز ترین بهارها واسه میراث فرهنگی ایران میشه که نمایش بهترین آثار باستانی فرانسه رو در خیابون ۳۰ تیر تهران صورت میگیره.

روش شناسی به موزه ملی ایران رفت

تازگیا نهمین نشست تخصصی درآمدی بر سیاستای راهبردی موزه در تالار سخنرانی موزه ملی ایران برگزار شد.
در این نشست، محمد حکمت به اهمیت استاندارد سازی طراحی در موزه ها اشاره کرد و به بیان روشای هدف دار به کار رفته در موزه گرافیک ایران، موزه ملی استرالیا، موزه تاریخ طبیعی اسیمتسونین اشاره کرد.

نوای لالایی به موزه ایران باستان رفت

نویسنده سوم