ارتباط اثربخش در محل کار را بیاموزید؛ از بین بردن نگاه جنسیتی به زنان

ارتباط اثربخش در محل کار را بیاموزید؛ از بین بردن نگاه جنسیتی به زنان

فارغ از اینکه یه کارمند ساده یا مدیر هستین واسه اینکه در جلسه‌های کاری بتونین ایده‌ها و نظرات خود رو مطرح کنین باید بیاموزید که چیجوری موثر باشین. این موضوع واسه زنان بیشتر مهمه چون در سراسر دنیا نگاه جنسیتی به این قشر از جامعه هست و قابل رد هم نیس.

البته این ویژگی واسه مدیران تقریبا لازمه چون خیلی با اهمیته که به درستی بتونن اعضای گروه خود رو در راه درست هدایت و راهنمایی کنن.

موثر بودن معنیش چیه؟ در مشاغل حرفه‌ای به ظرفیت یا قدرتی گفته می‌شه که یه نفر واسه راضی و قبولوندن بقیه واسه انجام کاری یا به کرسی نشاندن نظر خود ازش استفاده می‌کنه.

به زبون ساده، رابطه موثر یا رابطه موثر یعنی یه نفر بتونه فردی دیگه یا تیم کاری رو از نقطه الف به نقطه ب برسونه.

موقعیت شغلی بالا می‌تونه عامل مهمی واسه اینفلوئنسر بودن باشه اما شرط کافی نیس.
یعنی هر کسی در هر موقعیتی می‌تونه اثر داشته باشه و بقیه رو تحت تاثیر ایده‌ها و نظرات خود بذاره.

در این راه شاید بد نباشه بدونین که زنان در راه ایجاد رابطه‌موثر در شغل خود راهی ناهموار و سخت‌تر از مردان رو پیش رو دارن. چون اونا در اول امر باید توانایی خود رو فارغ از جنسیتشان به مردان ثابت کنن و بعد بتونن اونا رو واسه اجرای طرح یا ایده راضی و راضی کنن. اینجا شاید بد نباشه یادآوری کنیم که مبحث جنسیت از جنس خیلی فرق داره.
جنسیت شامل نقش‌های اجتماعی و رفتارهاییه که فرهنگ و جامعه واسه جنس‌ها قائل می‌شه. این نقش‌ها دامنه انتظارات رفتاری از جنس‌های (مرد و زن) رو مشخص می‌کنه.

در همه جای دنیا بین زنان و مردان فرق گذاشته می‌شه و این رفتار به کشور یا فرهنگ خاصی محدود نیس.

به هر حال شاید بد نباشه با چندین روش هدف دار کاربردی واسه موثر بودن در شغل خود آشنا شید تا بواسطه اونا بتونین با اعتماد به نفس بیشتری حرف‌هاتون رو به زبون بیارین.

۱- انگیزه خود واسه موثر بودن رو زیاد کنین

اولین قدم واسه ایجاد رابطه موثر در شغل اشتیاق و تلاشه. اول باید بخواین که نظرات، ایده‌ها و طرح‌های خود رو مطرح کنین و بعد واسه رسیدن به اونا بدنبال پیدا کردن روش‌های درست و اصولی باشین.

اگه براتون فرقی نمی‌کنه که نظرات خود رو بگید یا نه، پیشنهاد می‌کنیم حتما دلیل اونو پیدا کنین چون این موضوع در کار خیلی مورد پسند نیس.

مهارت سخنرانی و مهارت ارائه، مهارت گوش دادن، مهارت اسلایدسازی، تسلط کلامی و هر اون چیزی که معمولاً از اون حرف می‌زنیم، هیچ‌کدوم هدف نیستن. بلکه ابزارهایی هستن که قراره به تاثیر رابطه کمک کنن.

۲- یادتون باشه که در محل کار شما «شایسته سالاری» جریان نداره

مراقب باشین در این طرز فکر اشتباه گرفتار نشید که اگه زیاد و خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار کنین حتما جایزه میگیرین و تشویق میشین. در محل کار همیشه رقابت‌های جدی و واقعی در جریانه. این رقابت‌ها واسه رشد و پیشرفت و شما به طور کامل لازمن. اما این رو هم یادتون باشه که باید فوت و فن شناساندن درست خود و ترفیع گرفتن رو بیاموزید و نگاه‌ها رو به کارای عالی خود جلب کنین.

۳- همیشه اطلاعات و علم خود رو به‌روزرسانی کنین

این روزا به لطف تکنولوژی بسیار راحته که مهارت‌های یادگیری خود رو پیشرفت بدیم و همیشه و در هر حال مشغول مطالعه باشیم. دوره‌های آموزشی آنلاین، بلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و وبینارها و حتی ویدئوهای آموزشی بیشماری در وب وجود دارن که به کمک اونا می‌تونید در وقتی کوتاه جایگاه شغلی خود رو پیشرفت بدین.

همیشه پیگیر خبرها و تغییر‌های مربوط به شغل خود باشین و اجازه ندین اطلاعاتی از زیر دستتون در بره.

۴- به توانایی‌های خود ایمان داشته باشین

وقتی همیشه به‌روز باشین و اطلاعاتتون بروزرسانی باشه، می‌تونید اعتبار زیادی پیش همکاران یا مدیر خود به دست بیارین. قدم بعدی اینه که جربزه نمایش دادن این علم رو پیدا کنین.

خبر ناراحت کننده در این رابطه اینه که زنان در بیشتر رقابت‌ها ندیده گرفته می‌شن. آمار جهانی در این رابطه نشون می‌دهد یه زن وقتی استخدام می شه که ۱۰۰ درصد شرایط کاری رو داشته باشه. این در حالیه که مردان با برخورداری از ۶۰ درصد ویژگی‌های دلخواه می‌تونن به استخدام یه شرکت در بیان.

یادتون باشه همه‌ی ما از سطح درک برابری بهره مند نیستیم. بخشی از این فرق‌ها به تجربه‌ها و آموزش‌های متفاوت و بخشی دیگه به فرق در توانایی‌های شناختی مغز ما برمیگرده.این فرق هم، می‌تونه به مانعی واسه رابطه موثر و هم منبعی واسه ایجاد سوءبرداشت‌ها تبدیل شه.

نوشته دیگر :
معرفی «موزه ایران باستان» در تهران و گزارش خبرهای مربوط به آن

۵- حل مشکلات «مهم» رو در اولویت کارای خود بذارین

یکی از ویژگی‌های روشن زنان که به اون می‌بالند توانایی انجام چند کار به طور همزمان، تکمیل اونا و کمک به دیگرونه. اما خوبه بدونین اگه در انجام اینجور کاری بسیار خبره باشین، احتمال اینکه کارای بی‌ارزش زیادی به شما سپرده شن زیاد میشه.

در وقتی که اجازه «نه» گفتن ندارین، پیشنهاد می‌کنیم مسایل «مهم» رو در اولویت رسیدگی بذارین. بهترین کاری که در این مورد می‌تونید انجام بدین اینه که نقاط ضعف کار یا مدیر خود رو پیدا کنین و واسه حل اونا بدنبال راه حل باشین.

با پیدا کردن مشکلات واقعی شغل که شرکت شما رو از پیشرفت باز می‌دارن و ارائه راه حل موثر می‌تونید موثر بودن خود رو به همه ثابت کنین.

۶- یاد بگیره چه وقتی باید اخلاق‌های ارتباطی مردونه و چه وقتی ویژگی‌های زنونه خود رو به نمایش بذارین

تعادل داشتن در رابطه‌های کاری و اجتماعی خیلی با اهمیته. در بیشتر مواقع رفتارای زنونه مورد قضاوت دور و بریا قرار می‌گیرد.

مردم ممکنه رفتار یه زن رو بسیار پرخاشگرایانه، دستوری، رقابتی یا حتی زیادتر از اندازه گرم، صمیمی و نگران تلقی کنن –  این در حالیه که ممکنه این فکرا هیچوقت درست نباشن.

در محیط کار واسه یه زن عالی نیس که خشم خود رو نشون بده. این در حالیه که مردان با آزادی بیشتری می‌تونن عصبانیت و خشم خود رو نمایش بدن. بخاطر این رابطه برقرار کردن واسه زنان در اینجور فضای ناعادلانه‌ای خیلی سخته. اما اونا چیجوری می‌تونن این مشکل رو حل کنن؟

باید آهسته و پیوسته توانایی‌های ارتباطی خود رو به جایگاهی برسونین که مناسب شخصیت و محیط کار شماس.

در مرحله اول باید خودشناسی کنین و از تغییرات جزئی شروع کنین. اینطوری می‌تونید رابطه‌های عمومی و اختصاصی خود رو بهتر کنین. باید این رو بیاموزید که چه وقتی زنونه و کی مردونه باید رفتار کنین تا بتونین به هدف خود دست پیدا کنین.

پس از اون باید بیاموزید که چیجوری در رابطه‌های غیرکلامی موفق باشین. موثر بودن‌های غیر کلامی شامل موارد زیر هستن:

 

  • تیپ و ظاهر

 

  • ژست

  • طرز برخورد

  • زبون بدن

 

 

  • لحن صحبت کردن و روش بیان کلمات

در مورد همه موارد بالا تحقیق کنین و ببینین بر اعتبار شغلی شما چه تاثیری می‌تونن داشته باشن. وقتی با اعتمادبه‌نفس ظاهر شید، لباس‌های مناسب بپوشید، شمرده و خوانا صحبت کنین و لحن دوستانه داشته باشین، بسیار حرفه‌ای‌تر به نظر می رسین و در نتیجه اعتبار بیشتری در نظر مخاطب پیدا می کنین.

در بیشتر مواقع رفتارای زنونه مورد قضاوت دور و بریا قرار می‌گیرد.

۷- آمادگی و تمرین کردن واسه موفق بودن لازمه

مثل ورزشکاران باید واسه آموختن مهارت‌های جدید تلاش و تمرین زیادی داشته باشین. عادت‌های مثبت به زندگی خود اضافه کنین و از هر فرصتی واسه خودشناسی استفاده کنین.

رفتارها و عادت‌های مثبت جدیدی که آموخته‌اید رو تمرین کنین. هر چی تمرین بیشتری داشته باشین، همون‌قدر در شغل و رابطه‌های اجتماعی خود موفق‌تر هستین.

 

۸- از کمک بقیه استفاده کنین

 

واسه شناخت و پذیرش بقیه در محل کار تلاش خود رو بکنین. تحقیقات علمی ثابت کرده‌ان وقتی زنان به وسیله بقیه مورد پشتیبانی و تشویق قرار می‌گیرند بیشتر از وقتی که خودشون باعث پیشرفت موقعیت خود می‌شن، در موقعیت اونا تاثیر داره.

منظور این نیس که خودشناسی رو کنار گذاشته و واسه پیشرفت کاری خود تلاش نکنین، بلکه بهتر اینه که در کنار این تلاش‌ها از پشتیبانی هواداران و کسایی که کار شما رو قبول دارن هم بیشترین استفاده رو ببرین.

اینطوری، به موازات تلاش‌های سازنده شمام جهت با خدمت‌رسانی بهتر و مفیدتر به شغلتون، دور و بریا هم با پشتیبانی و تشویق خود می‌تونن روی موثر بودن شما صحه بذارن.

نویسنده سوم