سمفونی شماره سه بتهون شماره یک تاریخ موسیقی شد

سمفونی شماره سه بتهون شماره یک تاریخ موسیقی شد

مجله موسیقی بی‌بی‌سی نتیجه نظرسنجی از بهترین رهبران ارکستر جهان درباره بهترین سمفونی تاریخ رو منتشر کرد.

به گزارش گاردین ،در میان ۱۰ اثر برتر فهرست منتشرشده، هشت اثر حاصل کار موسیقی‌دانان اهل آلمان و اتریشه. در این نظرسنجی، مجله موسیقی بی‌بی‌سی سراغ ۱۵۱ رهبر ارکستر در سرتاسر جهان رفته تا سمفونی‌های برتر تاریخ موسیقی رو انتخاب کنن.

در آخر سمفونی شماره سه بتهون «اروئیکا» به عنوان بهترین سمفونی تاریخ برگزیده شد و سمفونی شماره ۹ این آهنگساز شهیر رده دوم بهترین‌ها رو به خود اختصاص داد. در رده سوم بهترین سمفونی‌های تاریخ، آخرین سمفونی موتسارت؛ سمفونی شماره ۴۱ «ژوپیتر» قرار گرفت.

پس از آثار بتهوون و موتسارت که سه اثر برتر فهرست شدن، رده چهارم و پنجم به ترتیب به سمفونی‌های شماره ۹ و شماره ۲ از گوستاو مالر رسید.

یکی از حیرت زدگی‌های این فهرست نبود حضور سمفونی شماره پنج بتهوون در میان ۱۰ انتخاب نخسته. این سمفونی به عنوان یکی از شنیده‌شده‌ترین و مشهورترین آثار این موسیقیدان رده یازدهم رو به خود اختصاص داد.

اولیور کاندی سردبیر مجله موسیقی بی‌بی‌سی با تایید اینکه سلطۀ بتهوون در این فهرست جای حیرت زدگی‌ نداره، گفت: «سمفونی شماره سه بتهوون نزدیک به دو قرن پیش نوشته شده و این رای نشون می‌دهد که در این مدت چیزی بهتر از اون خلق نشده که خود نشانی از نبوغ بی‌مثل بتهوونه.»

جاناتان نات رهبر اکستر اهل بریتانیا و مدیر موسیقی ارکستر سمفونی توکیو هم اروئیکا رو اثری می‌بیند که از مرزها عبور می‌کنه. از نظر اون این سمفونی درباره آدم‌ها، تقلاها، رقابت‌ها و پیروزهایشانه.

بتهوون سمفونی شماره سه «اروئیکا» رو سال ۱۸۰۳ نوشت که در اصل قرار بود واسه بزرگداشت ناپلئون بناپارت و تموم نتیجه های اون «بناپارت» نامیده شه.
البته بتهوون پس از اینکه فهمید ناپلئون خود رو امپراتور نامیده س، از این کار بیخیال شد.

سمفونی سوم بتهوون نوید زمونه ای تازه واسه سمفونی‌ها بود، هان نا چانگ رهبر سمفونی تروندهایم ضمن بیان این مطلب اضافه کرد: «اون صداش رو یافت و ما حالا می‌بینیم اون که بود. اون‌گونه که اون تموم موتیف‌ها، ملودی‌ها و تم‌ها رو با این اندازه از جزئیات از کار درمی‌آورد و در عین حال سیر تغییر پیام احساسی رو به شکلی به طور کاملً طبیعی حفظ می‌کنه، دست‌نیافتنیه.»

نوشته دیگر :
آلاشت، مکانی زیبا برای یک سفر تابستانی

سردبیر مجله موسیقی بی‌بی‌سی پیش‌بینی می‌کرد که سمفونی شماره ۹ بتهوون به عنوان بهترین سمفونی تاریخ برگزیده شه.
اون دربارۀ این سمفونی که از قرار سرود رسمی اتحادیه اروپا هم هست، گفت: «سمفونی شماره ۹ حس مورد پسند برادری و اتحاد رو در خود داره، که در دوران برگزیت بسیار گیراه.»

در موردی مشابه با سمفونی شماره پنج بتهوون در میان آثار موتسارت هم سمفونی شماره ۴۰ که به مراتب مشهورتره در رده پانزدهم جای داره و سمفونی ۴۱ این موسیقیدان برجسته به عنوان سومین سمفونی برتر تاریخ برگزیده شده.

کاندی اعتراف کرد که نمی‌تونه با اطمینان دربارۀ چرایی بعضی انتخاب‌های عجیب رهبران موسیقی اظهارنظر کنه.
اون در این باره گفت: «یادمون نره درباره کسایی سخن می‌بگیم که زیر و بم سمفونی‌ها رو می‌شناسن. اون‌ها به دل آثار وارد می‌شن و ساختار و بافت و ارکستراسیون اونو بررسی می‌کنن.»

فهرست ۱۰ سمفونی برتر تاریخ با سمفونی شماره چهار برامس در مکان ششم، سمفونی فانتاستیک برلیوز در جایگاه هفتم، سمفونی شماره یه برامس در جایگاه هشتم، سمفونی شماره شش چایکفسوکی در جایگاه نهم و سمفونی شماره سه مالر در جایگاه دهم به پایان می‌رسد.

حیرت اینکه گوستاو مالر با سه سمفونی در میان ده اثر اول بیشترین سهم رو به خود اختصاص داده.

یکی از جدیدترین کارای موجود در این فهرست سمفونی شماره پنج شوستاکوویچه که در رده هفدهم قرار داره.
اون این سمفونی رو در یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های زندگی شخصی‌اش خلق کرده.

البته به باور کاندی یکی از دلایل نبود حضور آثار جدید در این فهرست رو می‌توان در جو حاکم بر دنیای موسیقی جستجو کرد.
اون در این باره گفت: «آهنگسازان این روزا دیگه تمایل چندانی به نوشتن سمفونی ندارن.»

در این نظرسنجی از رهبران ارکستر شرکت‌کننده خواسته شده بود که نام سه سمفونی بهتر از نظر خودشون رو به ترتیب اعلام کنن. در آخر مجله با تجمیع این نظرات فهرست بیست سمفونی برتر تاریخ رو منتشر کرد.

نویسنده سوم