شرایط، مدارک و شیوه ثبت شرکت های دانش بنیان در ایران

شرایط، مدارک و شیوه ثبت شرکت های دانش بنیان در ایران

شرکتای علم بنیان، یکی از روشای کارآفرینی براساس علم و فناوری بوده که بر خلاف روشای سنتی، بیشتر مدیران و کارکنان اونو کارشناسان رشته یا رشته های جورواجور دانشگاهی در بخش علوم انسانی، فنی و مهندسی و پزشکی تشکیل میده و از نظر قانون، شرایط خاصی واسه ثبت و راه اندازی و تاسیس و فعالیت و دادن تسهیلات مادی از نظام دولتی و بانکی کشور دارن. شرکت یا مؤسسه علم بنیان، مجموعه ای خصوصی یا تعاونیه که به خاطر هم‌افزایی علم و ثروت، پیشرفت اقتصاد علم‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی یافته های تحقیق و پیشرفت (شامل طراحی و تولید کالاها و خدمات) در بخش فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوون و براساس معیارهای مورد نظر، به تأیید کارگروه  آزمایش وتشخیص صلاحیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران می‌رسد.

گزارش امروز سرویس دانستنیا واسه کارآفرینان علم محور و عاشقان اقتصاد علم که دوست دارن از تخصص خود واسه ثروت آفرینی و ارزش افزوده استفاده کنن، روش، مدارک و شرایط ثبت و تاسیس اینجور شرکتایی رو ارائه کرده که در سال پشتیبانی از کالای ایرونی، یکی از روشای بهینه واسه راه اندازی اشتغال علم محور میشه.

با ما همراه باشین.

راهنمای کامل ثبت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص

شرایط جنسا و خدمات علم بنیان مورد تایید چیه؟

تولید جنسای علم بنیان، یکی از معیارهاییه که در روند آزمایش و شناسایی شرکت‌های علم بنیان مورد توجه قرار میگیره و پس واسه این منظور فهرستی از مصادیق جنسا و خدمات علم‌بنیان جفت و جور و مبنای عمل قرار گرفته.

سطح فناوری: جنسا و خدمات باید در بخش فناوری‌­های بالا یا متوسط به بالا باشن به این معنا که علم فنی طراحی و ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی یا علم فنی روند تولید محصول به دلیل پیچیدگی فنی:

  • به سختی قابل کپی‌ورداری بوده و کسب اون از مشکلات اصلی ورود شرکت‌های دیگه به بازار باشه.
  • نیازمند تحقیق و پیشرفت قابل توجه، به وسیله تیم فنی خبره واسه کسب اون باشه.
  • منتهی به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیده‌ای در محصول، شده باشه.
  • با در نظر گرفتن اندازه پیچیدگی علم فنی، کالا یا خدمت دارای معیارهای بند ۱-۱، مندرج در فهرست جنسا و خدمات علم‌بنیان سطح ۱ یا سطح ۲، در نظر گرفته می­‌شن.

خدمات زیر، به عنوان خدمات دارای ملاک بند ۱-۱، پذیرفته می­‌شه:

الف- خدمات فنی در مورد «علم ‌فنیو طراحی» روی «کالا یا خدمت دارای معیارهای بند ۱-۱»

ب- خدمات جانبی «نصب، تعمیر و نگهداری تخصصی» مربوط به «کالا یا خدمت دارای معیارهای ماده ۱ و ساخته شده به وسیله شرکت درخواست کننده»

ج- سرویس های داده شده با به کار گیری «لوازم یا پروسهای در سطح «فهرست کالاها و خدمات علم‌بنیان سطح ۱»، دارای معیارهای ماده ۱ و ساخته شده به وسیله شرکت درخواست کننده»

یادآور می‌شه فقط تولید یکی از کالاوخدمات علم بنیان دلیل برتایید کل شرکت نیس.
برابر با آیین نامه آزمایش و تشخیص شرکت‌ها و موسسات علم‌ بنیان شرکت درخواست کننده باید علم فنی طراحی یا پیشرفت کالاها/خدمات علم بنیان، یا علم فنی طراحی یا تغییر اساسی روند تولیدِ پیچیده اونا رو مبتنی بر فعالیت‌ های تحقیق و پیشرفت، کسب کرده باشه و بقیه معیارهای مندرج در آیین نامه آزمایش و تشخیص شرکت‌ها و موسسات علم‌بنیان رو گرفتن کنه.

فهرست کامل جنسای علم بنیان

مراحل ثبت نام شرکت­‌ها واسه علم بنیان شدن چیه؟

جواب: در اول شرکت باید به سایت علم بنیان مراجعه کرده و پس از مطالعه آئین‌ ­نامه­‌ها و قوانین و در صورت دارا بودن شرایط مندرج در آئین نامه در قسمت «مصوبات کارگروه آزمایش و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات علم‌بنیان و نظارت بر اجراء»، در سامانه آزمایش شرکت‌­ها و موسسات علم‌­بنیان ثبت نام کنن.

 واسه تاسیس یک شرکت یا موسسه علم بنیان، چیکار باید کرد؟

شرکت‌­ها و موسسات باید به شکل عادی در اداره کل ثبت شرکت‌­های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شن و موقع ثبت، هیچ تفاوتی بین شرکت­‌ها وجود نداره. شرکت‌های درخواست کننده پس از تولید جنسا و خدمات علم‌بنیان یا ارایه نمونه آزمایشگاهی (واسه شرکت‌های نوپا)، بر مبنای آیین‌­نامه مصوب کارگروه، ارزیابی شده و واسه یک مدت محدود می­‌تونن از تسهیلات و مزایای قانون استفاده کنن و واسه تمدید زمان به کار گیری مزایای قانون، باید دوباره ارزیابی شن.

می­‌توان از اول شرکت رو به عنوان شرکت و یا موسسه علم‌بنیان در اداره کل ثبت شرکت‌­ها سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت کرد؟

خیر، ثبت شرکت­‌ها و موسسات علم‌بنیان مثل دیگه شرکت­‌ها و موسسات میشه و شرکت درخواست کننده پس از ثبت شرکت در اداره کل ثبت شرکت­‌ها، وارد روند آزمایش شرکت­‌ها می‌­شه.

ثبت نام افراد حقیقی در سامانه کارگروه آزمایش وتشخیص صلاحیت امکان­ پذیره؟

خیر، لازمه فرد اول به صورت حقوقی شرکت یا موسسه‌­ای رو در اداره ثبت شرکت‌­ ها به ثبت برسونه و بعد از اخذ شناسه ملی شرکت نسبت به ثبت نام شرکت در سامانه شرکت­‌های علم‌ بنیان جهت آزمایش اقدام کنه.

شناسه ملی افراد حقوقی رو چیجوری می­توان پیدا کرد؟

متقاضیان می تونن به سامانه شناسه ملی افراد حقوقی کشور به این نشانی مراجعه نمایند و با جستجوی اسم شرکت یا موسسه، شناسه ملی افراد حقوقی رو دریافت و در سامانه وارد نمایید.

یه تیم شامل چند نفر از افراد متخصص (هسته فناور یا واحد فناور) که تو یه مرکز رشد مستقره، مشمول به کار گیری امتیازات قانون می‌شه؟

قانون مخصوص پشتیبانی از شرکت‌های ثبت شده رسمیه و هسته فناور یا واحد فناور، پس از ثبت رسمی حقوقی می‌تونه بدون این دست اون دست کردن درخواست داده و آزمایش شه.
پس قبل از ثبت رسمی شرکت، امکان ارائه درخواست و به کار گیری پشتیبانی‌های قانون وجود نداره.

شرکت کی رو به عنوان رابط در سامانه ثبت کنه و اگه شرکت مبادرت به ثبت نام اولیه کرده باشه، اما بعد از پنج ساعت ایمیل فعال­‌سازی به رابط و یا مدیرعامل ارسال نگردد، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

رابط شرکت شخصیه که ایجاد رابطه از طرف دبیرخانه کار گروه با ایشون خیلی راحت امکان­ پذیر باشه و از کلیه اطلاعات و فرآیندای شرکت باخبر باشه. هم اینکه اگه رابط شرکت مبادرت به ثبت نام اولیه کرد و پس از پنج ساعت ایمیل فعال‌سازی واسه ایشون ارسال نگردید، لازمه که دوباره مبادرت به ثبت نام کنه.

نوشته دیگر :
بهترین سریال های تلویزیونی خارجی برای تماشا در ایام نوروز: شبکه History

  شرکتی که یه تیکه از سهام اون واسه شخص حقیقی با تابعیت غیرایرانی باشه می‌­تونه از پشتیبانی‌­های قانونی مربوط به شرکت‌های علم‌بنیان استفاده کنه؟

بله، این شرکت­‌ها هیچ ممانعتی واسه ثبت نام و به کار گیری پشتیبانی‌­ها و تسهیلات قانونی شرکت‌­های علم­‌بنیان ندارن.

سهام بی نام چیه؟

در صورت بی‌نام بودن سهام در شرکت‌های سهامی، نام و مشخصات دارنده سهم روی ورقه سهم درج نمی‌شه و سهم بی‌نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و مالک، دارنده اون شناخته می‌شه، مگه خلاف اون ثابت شه.
واسه نقل و انتقال سهام بی‌نام احتیاجی به ثبت اون به وسیله صاحب سهم یا وکیل اون در دفاتر شرکت نیس. اگه شرکت بدون سهام بی نامه در قسمت ثبت اطلاعات مربوط به سهام بی نام صفر رو وارد کنه.

  دانشگاه‌­ها امکان مشارکت در تأسیس و اداره شرکت­‌های علم بنیان رو دارن؟

براساس ماده ۴۳ قانون الحاق بعضی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب ۴/۱۲/۹۳،  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (دولتی و غیردولتی) مجازند با ایجاد و مشارکت در شرکتهای علم‌بنیان که بیشترین حد چهل ‌و نه درصد (۴۹%) سهام اون واسه دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و دیگه واحدهای دولتی و مابقی سهام واسه اعضای هیأت‌‌‌‌علمی و دانشجویان و بقیه سهامداران بخش خصوصیه، یافته های تحقیقات اعضای هیأت‌‌‌‌علمی و دانشجویان خود رو تجاری‌سازی کنن.

شرکت‌ها و موسساتی که دست کم (۴۰) درصد مالکیت مستقیم یا غیر مستقیم سهام و کرسی مدیریتی (سهم در هیات مدیره) اونا متعلقه به افراد حقوقی که مدیر اون­ها مستقیما یا غیرمستقیم از طرف مجموعه‌­های حاکمیتی و دولتی تعیین­ شه، حق به کار گیری حمایت‌­های قانون علم‌بنیان رو دارن؟

با در نظر گرفتن راه و روش کلی قانون مبنی بر پشتیبانی از شرکت‌های خصوصی و تعاونی و با در نظر گرفتن مفاد ماده (۳) قانون اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی (مصوب سال ۱۳۹۳)؛شرکت‌ها و موسساتی که دست کم (۴۰) درصد مالکیت مستقیم یا غیر مستقیم سهام و کرسی مدیریتی (سهم در هیات مدیره) اونا متعلقه به افراد حقوقی که مدیر اون­ها مستقیما یا غیرمستقیم از طرف مجموعه‌­های حاکمیتی و دولتی تعیین­ شه، در صورت گرفتن همه معیارهای آئین‌نامه، معافیت مالیاتی تعلق نمی گیره و به شکل شرکت‌های «تولیدی نوع ۲» یا «نوپا نوع ۲» تایید می‌شن.

آیا شرکت­‌های دولتی یا واسه بخش عمومی هم حق به کار گیری حمایت‌­های قانون علم بنیان رو دارن؟

شرکت­های دولتی، مؤسسات ونهادهای عمومی غیر دولتی و هم شرکت‌­ها و مؤسساتی که بیشتر از پنجاه درصد (۵۰%) از مالکیت اونا واسه شرکت‌­های دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشه، مشمول پشتیبانی‌­های این قانون نیستن.

آیا انجام فرایند ارزیابی و تأیید صلاحیت شرکت­‌ها، لازمه پرداخت هزینهه؟

خیر، با در نظر گرفتن ضرورت پشتیبانی از شرکت­های علم ­بنیان، همه هزینه ­های آزمایش شرکت­ه ای علم­ بنیان از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین می­شه و شرکت­های درخواست کننده هیچ هزین ه­ای رو به کارگزاران آزمایش پرداخت نمی کنن.

اگه عنوان شرکت علم‌ بنیان در نام ثبتی یا اساسنامه شرکت وجود داشت، آیا شرکت علم‌ بنیان حساب می‌شه و می‌تونه از حمایت‌های مندرج در قانون استفاده کند؟

خیر. لازمه همه شرکت­ های درخواست کننده حمایت ­ها، اطلاعات خود رو در این سامانه وارد کرده و براساس این فرایندها ارزیابی شن و شرکت ­هایی هم که در نام ثبتی یا اساسنامه خود، عنوان شرکت علم ­بنیان دارن، باید مشابه بقیه شرکت ­ها براساس آیین ­نامه آزمایش شرکت علم­ بنیان آزمایش شن.

شرکت‌­هایی که عضو مراکز رشد و یا پارک‌­های فناوری هستن جزو شرکت‌ علم‌ بنیان مشمول امتیازات ماده (۳) قانون هستن؟

شرکت‌های موجود در پارک­های فناوری و یا مراکز رشد باید مثل دیگه شرکت­‌ها در سامانه ثبت نام کرده و مراحل آزمایش رو طی کنن.

  واحدهای تحقیق و پیشرفت فعال تو یه شرکت خصوصی می تونن به شکل یه شرکت علم‌ بنیان جداگونه شه؟

شرکت‌­های بزرگی که معیارهای آزمایش شرکت‌­های علم‌­بنیان و یا شرکت‌ علم‌ ­بنیان دارای فعالیت صنعتی رو ندارن می­تونن با تبدیل واحد تحقیق و پیشرفت خود به یه شرکت جداگونه اگه هم جهت با فهرست جنسای علم بنیان اعلام شده به وسیله کارگروه فعالیت کنن به صورت جدا از هم در سامانه ثبت نام کرده و روند آزمایش مثل دیگه شرکت‌­ها واسه اونا هم صورت پذیرد.

اگه محصول شرکت که در فهرست کالا/خدمات علم بنیان مصوب قرار داره در حد طرح و مستندات باشه می‌تونه در سامانه ثبت درخواست کنه؟

خیر، شرکت‌­های نوپا باید جنسا و خدمات علم­‌بنیان رو دست کم در حد نمونه آزمایشگاهی (با هدف تولید و فروش) ساخته و ارائه کنن.

اگه شرکت درخواست کننده تغییر نام داده باشه، به هنگام ثبت نام در سامانه علم‌­بنیان چه اقدامی رو باید بکنه؟

در صورت تغییر نام شرکت علم بنیان، شرکت باید آگهی تغییرات رو ضمیمه مدارک کنه.
اگه بعد از وارد شدن به روند ثبت نام، نام شرکت  عوض شه باید آگهی تغییر نام واسه دفتر امور شرکت­‌ها و موسسات علم بنیان فکس شه.
وگرنه مسئولیت این بردوش شرکت می‌­باشه.

شرکت­‌های درخواست کننده موقع ثبت نام باید در پارک علم و فناوری مستقر باشن؟

خیر- شرکت‌­ها موقع ثبت نام ً نباید در پارک علم و فناوری مستقر باشن.

اگه واسه ثبت و تاسیس شرکت علم بنیان با سوالی مواجه شدید، پرسشای خود از راه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کنین. بنیاد ملی نخبگان هم در سطح وظایف و ماموریتای خود،‌ پاسخگوی  پرسشای علاقمندانه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که واسه ثبت شرکتای علم بنیان، مراجعه اولیه به سازمان ثبت شرکتا و موسسات غیر تجاری قوه قضاییه نباید انجام شه و مراحل ثبت از راه سامانه معرفی شده معاونت علمی ریاست جمهوری دنبال شه.

همه مدارک لازم واسه ثبت و تغییرات نوعای جورواجور شرکتا در ایران

اگه تجربه ثبت شرکت علم بنیان در ایران رو دارین، تجربه هاش رو در اختیار ما در بخش کامنت بذارین.

نویسنده سوم